Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[96820] Artykuł: Mathematical modelling of the influence of yield shear stress on blood friction in a turbulent flow(Modelowanie matematyczne wpływu progu płynięcia na straty tarcia w turbulentnym przepływie krwi)Czasopismo: Journal of Physics: Conference Series Zeszyt: 1564, Strony: 1-9 ISSN: 1742-6596 Opublikowano: Czerwiec 2020 Liczba arkuszy wydawniczych: 0.50 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 40 ![]() ![]() Słowa kluczowe: przepływ krwi  reologia krwi  symulacja przepływu krwi  Keywords: blood flow  blood rheology  simulation of blood flow  |
Pomiary reologii dowodzą; że ludzka krew wykazuje naprężenie ścinające. Transport tlenu w aorcie lub żyle zależy od prędkości przepływu krwi. Dlatego interesujące jest ustalenie; w jaki sposób naprężenie ścinające we krwi wpływa na jej transport; jeśli przepływ jest turbulentny. Większość podejść matematycznych dotyczy laminarnego przepływu ludzkiej krwi; co jest podejściem prostszym w porównaniu do modelowania przepływu turbulentnego. W pracy przedstawiono model matematyczny w pełni rozwiniętego turbulentnego przepływu ludzkiej krwi w aorcie. Model fizyczny zakłada, że krew jest nienewtonowską cieczą, która wykazuje istnienie progu płynięcia. Głównym celem jest zbadanie wpływu naprężeń ścinających we krwi ludzkiej na właściwości turbulentne, takie jak współczynnik strat tarcia w aorcie. Dostępne dane eksperymentalne dotyczące reologii krwi dla różnych stężeń hematokrytu zastosowano w celu dopasowania do modelu reologicznego. Model reologiczny wraz z równaniem pędu i dwu-równaniowym modelem turbulencji stanowią matematyczny model turbulentnego przepływu ludzkiej krwi. Wyniki symulacji omówiono i przedstawiano w postaci graficznej i wniosków.
Measurements of blood rheology indicate that human blood has a yield shear stress. Transport of oxygen in the aorta or a vein depends on blood flow rate. Therefore, it is interesting to find out how blood yield shear stress affects blood transportation if flow is turbulent. The majority of mathematical approaches deal with laminar flow of human blood, which is rather simple compared to turbulent flow modelling. This paper presents a mathematical model of fully developed turbulent flow of human blood in the aorta. The physical model assumes that blood is a non-Newtonian liquid that demonstrates yield shear tress. The main objective of the research is to examine the influence of human blood yield shear stress on turbulent properties, like friction factor, in the aorta. Available blood rheology experimental data for various concentrations of haematocrit were used in order to fit the rheological model. The rheological model together with the momentum equation and the two-equation turbulence model constitute a mathematical model of turbulent flow of human blood. Results of simulations are discussed and presented as figures and conclusions.