Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[910] Artykuł:

Wpływ wapna hydratyzowanego na właściwości reologiczne lepiszcza odzyskanego z asfaltowej mieszanki mastyksowo-grysowej

(The effect of hydrated lime on the rheological properties of extracted bitumen from Stone Mastic Asphalt)
Czasopismo: Cement Wapno Beton   Tom: 19/81, Zeszyt: 6, Strony: 376-383
ISSN:  1425-8129
Wydawca:  STOWARZYSZENIE PRODUCENTOW CEMENTU, UL LUBELSKA 29 LOK 4-5, KRAKOW, 30-003, POLAND
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Iwański orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej609.00  
Grzegorz Mazurek orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej406.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 15
Klasyfikacja Web of Science: Article


Web of Science Logo Web of Science     Web of Science LogoYADDA/CEON    


Streszczenie:

W 1999 roku wykonana została nawierzchnia z asfaltowej mieszanki mastyksowo grysowej (MMG), w której zastosowano asfalt D70 (50/70) modyfikowany polimerem SBS w ilości 4% w stosunku do masy lepiszcza oraz dodatek wapna hydratyzowanego (HL), wprowadzany w wypełniaczu wapiennym, zamiennie w ilości 30% jego masy. Stan powierzchniowy nawierzchni wykonanej z asfaltowej mieszanki mastyksowo grysowej w okresie 12 lat eksploatacji był bardzo dobry. W 2011 roku pobrano próbkę nawierzchni odzyskując lepiszcze z MMG. Na podstawie wyników badań właściwości reologicznych tego lepiszcza, a mianowicie lepkości dynamicznej i zerowego ścinania w temperaturze 60oC, modułu zespolonego G*, kąta przesunięcia fazowego w temperaturze 60°C, stwierdzono znaczny wpływ wapna hydratyzowanego na jakość lepiszcza, pobranego z asfaltowej mieszanki mastyksowo-grysowej wbudowanej w nawierzchnię. Stwierdzono korzystne jego oddziaływanie na asfalt D70 (50/70) modyfikowany polimerem SBS, co zapewniało trwałość nawierzchni wykonanej z asfaltowej mieszanki mastyksowo grysowej w okresie 12 lat jej eksploatacji.




Abstract:

In 1999 the pavement of stone mastic asphalt (SMA) contained 6.2% of D70 bitumen (currently 50/70) and 4% SBS polymer known as Kraton 1101 CM. Hydrated lime (HL) added into the SMA mixture to replace 30% of the filler. The mineral mixture was made of quartzite sandstone. The SMA pavement properties after 12 years of pavement exploitation was very good. In 2011 bituminous binder was extracted from the SMA pavement samples, were taken up. On the basis of rheological tests namely: dynamic viscosity, zero shear viscosity at 60°C, complex modulus G* and phase angle at 60°C an advantageous influence of the hydrated lime addition on the properties of extracted bitumen from SMA was found. It was also found the favorable influence of the hydrated lime addition on the polymer modified bitumen, assuring an extended durability of SMA during 12 years of pavement exploitation.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. A. Verhasselt, D. Puiatti, Effect of hydrated lime on ageing behaviour of bituminous mastics. Proc. 3rd Euroasphalt and Eurobitume Congress, vol. 1, paper 108, p. 746-756 Vienna 2004.
2. S. C. Huang, Impact of lime modification of asphalt and freeze-thaw cycling on the asphalt-aggregate interaction and moisture resistance to moisture damage, J. Materials in Civil Engineering, 17, 6, 711-718 (2005).
3. J. Judycki, P. Jaskuła, Badania odporności betonu asfaltowego zawierającego wapno hydratyzowane na działanie wody i mrozu, s. 111 - 118, V Międzynarodowa Konferencja Trwałe i Bezpieczne Nawierzchnie Drogowe, 11 - 12 maj, Kielce 1999.
4. F. Luxemburg, Lime hydrate as an additive to improve the adhesion of bitumen to the aggregates, p. 296-302, II Międzynarodowa Konferencja Trwałe i Bezpieczne Nawierzchnie Drogowe, 15-16 May, Kielce 1996.
5. A. Santon, D. Puiatti, D. Walter, Modification du bitume et des enrobes bitumineux par ajout de chaux hydratee. Revue Generale des Routes et Aerodromes, 770, p. 3-10 (1999).
6. J. C. Petersen, H. Plancher, P. M. Harnsberger, Lime Treatment of Asphalt to Reduce Age Hardening and Improve Flow Properties, Proc. Association Asphalt Paving Technologies 56, p. 632-653 (1987).
7. M. Iwański, Wpływ wapna hydratyzowanego na właściwości fizyko-mechaniczne betonu asfaltowego, s. 77-84, IX Międzynarodowa Konferencja "Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe", 6-7 maj, Kielce 2003.
8. J. Piłat, M. Kalabińska, P. Radziszewski, Mieszanki mineralno-asfaltowe z dodatkiem miału gumowego i wapna hydratyzowanego, Materiały Budowlane, 11, s. 60-62 (2000).
9. T. W. Kennedy, Use of hydrated lime in asphalt paving mixtures. National Lime Association Bulletin, 325 (1984).
10. J. Piłat, J. Radziszewski, Nawierzchnie asfaltowe, s. 540, WKiŁ, Warszawa 2010.
11. M. Iwański, G. Mazurek, Durability of SMA pavement with hydrated lime, Paper nr 0355, p. 8, 5th Euroasphalt and Eurobitume Congress, 13-15 June, Istanbul, Turkey 2012.
12. J. Gaweł, M. Kalabińska, J. Piłat, Asfalty drogowe. WKiŁ. Warszawa 2001.
13. D. Sybilski, Zastosowanie metod SHRP do oceny nawierzchni dróg w Polsce. IBDiM, 50, 168, Warszawa 2000.
14. G. S. Haake, "Practical approach to rheology and rheometry", p. 272, Gebrueder Haake GmbH, Karlsruhe 1994.
15. F. Morea, R. Zerbino, J. Agnusdei, Improvements on asphalt mixtures rutting performance characterization by the use of low shear viscosity, Materials and Structures, 46, 267-276 (2013).