Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[90760] Artykuł:

The analysis of mechanical damage of Common Rail injectors

(Analiza uszkodzeń mechanicznych wtryskiwaczy Common Rail)
Czasopismo: Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering   Tom: 64, Zeszyt: 1, Strony: 13-20
ISSN:  1642-686X
Opublikowano: Styczeń 2019
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Piotr Łagowski orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Niezaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna505.002.50  
Zdzisław Chomik Niespoza "N" jednostki50.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacje w czasopismach spoza listy 2019
Punkty MNiSW: 5


Pełny tekstPełny tekst    
Słowa kluczowe:

Układ zasilania Common Rail  wtryskiwacze paliwa  zużycie  rodzaje diagnozowania 


Keywords:

Common Rail supply system  fuel injectors  consumption  types of diagnostics 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono przyczyny i skutki korozji, wpływającej destrukcyjnie na stan techniczny oraz niezawodność eksploatacyjną wtryskiwaczy stosowanych w układach zasilania Common Rail. Ponadto dokonano analizy uszkodzeń silników o zapłonie samoczynnym z układami zasilania typu Common Rail występujących w pracy wtryskiwaczy spowodowanymi zewnętrznymi i wewnętrznymi czynnikami eksploatacyjnymi. Przeprowadzono badania zużyć aparatury wtryskowej z zastosowaniem skaningowego mikroskopu elektronowego Hitachi S-3400. Wykonano również zdjęcia w serwisie zajmującym się naprawą powierzchni iglicy i gniazda mikroskopem cyfrowym D.O. Smart ze specjalistycznym oświetleniem światłowodowym. Analizie poddano zużyte części składowe, wskazując na elementy najczęściej ulegające procesom niszczącym. Wskazano na możliwości diagnozowania podzespołów układów wtryskowych Common Rail.




Abstract:

The paper presents the causes and effects of corrosion, destructively affecting the technical condition and operational reliability of injectors used in Common Rail supply systems. In addition, the analysis was made regarding damage to compression-ignition (diesel) engines with common-rail supply systems occurring in the operation of injectors caused by external and internal operating factors. Studies on injection equipment wear were carried out with the use of Hitachi S-3400 scanning electron microscope. Photos were also taken at the repair workshop of the needle surface and the socket using D.O. Smart digital microscope with specialized fibre optic lighting. Worn components were analyzed, indicating the elements most frequently subject to destructive processes. The possibilities of diagnosing subassemblies of Common Rail injection systems were indicated.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Bocheński C.: Wpływ ciśnienia wtrysku i lepkości oleju napędowego na proces rozpylenia paliwa w silnikach ZS. MOTROL, 2004, 6, 5-7.
[2] Bocheński C.: Biopaliwa w rolnictwie. Inżynieria Rolnicza, 2008, 1(99).
[3] Günther H.: Układy wtryskowe Common Rail w praktyce warsztatowej. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2011.
[4] Huhtala K., Vilenius M.: Study of a common rail fuel injection system. SAE Technical Paper 2001-01-3184.
[5] Idzior M., Borowczyk T., Karpiuk W., Stobnicki P.: Możliwości badania stanu technicznego nowoczesnych wtryskiwaczy silników o zapłonie samoczynnym. Logistyka, 2011, 3.
[6] Jósko M., Kołodziejczyk D.: Przegląd techniki rolniczej i leśnej. Wybrane problemy eksploatacyjne pojazdów i maszyn rolniczych w zakresie ich serwisowania. 2008, 2.
[7] Konieczny Ł., Adamczyk B., Adamczyk G.: Diagnostyka i regeneracja wtryskiwaczy CR. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Transport, 2015, 86.
[8] Kruczyński S W., Chrupek B.: Niedomagania aparatury paliwowej Common Rail współczesnych silników o zapłonie samoczynnym Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej, 2014, 4, 100.
[9] Osipowicz T., Abramek K. F.: Catalytic treatment in Diesel engine injectors. Eksploatacja i Niezawodność – Maintenance
and Reliability, 2014, Vol. 16, 1.
[10] Stoeck T., Abramek K. F.: Application of the polynomial interpolation method for determining performance characteristics of a diesel engine. Metrol. Meas. Syst., 2014, Vol. XXI, 1, 157-168.
[11] http://www.delphi.com/manufacturers/cv/powertrain/common -rail-systems/f2distributed-pump-diesel.
[12] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 715/2007 z dnia 20 czerwca 2007 r., w sprawie homologacji typu
pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6).
[13] Materiały techniczne i informacyjne producenta NCH
instrukcje serwisowe.
[14] Materiały techniczne i informacyjne Techbud Zielona Góra Sp. z o.o.
[15] Materiały informacyjne Bosch - Service.
[16] Materiały informacyjne firmy Turbo-Tec Sp. z o.o.
[17] Nowoczesny Warsztat. Wydawnictwo Tczew, 2017, 4(212).