Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[88070] Artykuł:

USE OF ALUMINIUM ALLOYS IN BRIDGE ENGINEERING – DECK SHAPE DESIGN

Czasopismo: Proceedings 28th International Conference on Metallurgy and Materials   Tom: 1, Zeszyt: 1, Strony: 1566-1571
ISSN:  2694-9296
Opublikowano: Maj 2019
Liczba arkuszy wydawniczych:  1.00
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Paweł Grzegorz Kossakowski orcid logo WBiAKatedra Wytrzymałości Materiałów, Konstrukcji Betonowych i Mostowych *****Niezaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport502.502.50  
Andrzej Kroner orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejNiespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport502.50.00  

Grupa MNiSW:  Publikacje w czasopismach spoza listy 2019
Punkty MNiSW: 5


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI     Web of Science Logo Web of Science    
Słowa kluczowe:

Stopy aluminium  systemy pomostów w konstrukcjach mostowych  renowacja konstrukcji mostowych 


Keywords:

Aluminium alloys  bridge decks system  renovation of bridge structures 



Streszczenie:

Przedmiotem artykułu jest zastosowanie lekkich pomostów wykonanych ze stopów aluminium w mostownictwie. Przedstawiono zalety coraz szerzej stosowanych pomostów aluminiowych. Omówiono właściwości wpływające na trwałość eksploatacyjną i cechy konstrukcyjno-wytrzymałościowe stopów aluminium. Następnie omówiono zalety pomostów o przekrojach skrzynkowych wykonanych ze stopów aluminium. Mały ciężar, trwałość i odporność na czynniki eksploatacyjne, trwałość zmęczeniowa oraz łatwość geometrycznego kształtowania sprawiły, że są one dziś częściej wykorzystywane do kształtowania mostów i kładek. Trudne warunki użytkowania oraz złożoność naprężeń, wymóg częstych kontroli i konserwacji, zróżnicowanie gabarytów oraz rozwiązań geometrycznych i strukturalnych w mostownictwie decydują o poszukiwaniu coraz nowszych rozwiązań. Mosty jako obiekty kluczowe pod względem transportu, spedycji i logistyki wymagają również minimalizowania utrudnień komunikacyjnych w razie konieczności wyłączenia z ruchu pasa drogowego na czas remontu. Zastosowanie gotowych prefabrykowanych pomostów aluminiowych przynosi korzyści w kwestii redukcji obciążeń, czasochłonności i energochłonności prac oraz usprawnienia technologii robót. Funkcjonalność lekkich pomostów ze stopów aluminium oraz możliwość zespolenia z trwałą polimerową nawierzchnią otwierają nowe możliwości dla kształtowania istniejących, modernizowanych mostów. Przezwyciężenie ograniczeń, jakie mają betonowe i stalowe konstrukcje wsporcze pozwala na zastąpienie, powiększenie lub poszerzenie a nawet dodanie nowych pasów komunikacyjnych. Poruszono również aspekt ekologiczny wykorzystania w produkcji materiałów pochodzących z recyklingu. W pracy przedstawiono konkretne przykłady renowacji istniejących drewnianych, stalowych i żelbetowych konstrukcji mostowych, gdzie zastosowano alternatywne systemy pomostów ze stopów aluminium.




Abstract:

The article aims at the use of lightweight aluminium alloy decks in bridge engineering and presents the advantages of their increasing application. The article also highlights the properties affecting the durability and compressibility of aluminium alloys. Next, the article covers the assets of the aluminium alloy box-section decks. Low weight, durability, resistance to operating conditions, fatigue life and ease of geometric shape design are the virtues that made them more commonly applied for bridges and footbridges. Difficult operating conditions and the complexity of stresses, the requirement for frequent inspections and maintenance, the diversity of dimensions as well as geometric and structural solutions in bridge engineering are behind the search for the latest solutions. Bridges, as strategic structures designed for transportation, forwarding and logistics, also require minimisation of traffic problems in the event of a lane shut-down for the time of repair. The use of prefabricated aluminium decks reduces load, time and energy consumption and improves working methods. The functional and light aluminium alloy decks, combinable with a durable polymer surface, create new possibilities for the shape design of the existing upgraded bridges. Overcoming the limitations of concrete and steel supporting structures allows replacing, enlarging, widening or even adding new road lanes. The environmental aspect of the use of recycled materials in production has also been raised here. The article presents concrete examples of renovation of the existing wooden, steel and reinforced concrete bridge structures with alternative aluminium alloy decks.