Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[841] Artykuł: Ocena wpływu kruszywa kwarcytowego na właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni asfaltowej(The estimation of influence of quartzite aggregate on skid resistance of asphalt pavement)Czasopismo: TRIBOLOGIA. TEORIA I PRAKTYKA Tom: Nr 4/2005, Zeszyt: 6, Strony: 85-101 ISSN: 0208-7774 Opublikowano: 2005 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 4 YADDA/CEON Słowa kluczowe: zużycie  tarcie  kwarcyt  nawierzchnia asfaltowa  Keywords: wear  friction  quartzite  asphalt pavements  |
W artykule przedstawiono wyniki badań wpływu kruszywa kwarcytowego na właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni asfaltowej. Kruszywo kwarcytowe pozyskiwane jest z materiału mineralnego, który charakteryzuje się najmniejszą polerowalnością oraz dużą odpornością na ścieranie w porównaniu z innymi rodzajami materiałów mineralnych stosowanych w polskim drogownictwie. Wykonując mieszankę mineralną dobrano w odpowiedniej proporcji do kruszywa kwarcytowego kruszywo doziarniające charakteryzujące się mniejszą odpornością na ścieranie i polerowanie. Dzięki temu zapewniono uzyskanie rozbudowanej tekstury nawierzchni a tym samym również i wymaganą jej szorstkości. Wykonane nawierzchnie odcinków doświadczalnych dróg z mieszanki SMA i MNU z udziałem kruszywa kwarcytowego potwierdziły możliwość zapewnienia szorstkości nawierzchni asfaltowej w długim okresie jej eksploatacji.
The article presents results of research on influence of quartzite aggregate on skid resistance of asphalt pavement. Quartzite aggregate is extracted from mineral material, which characterizes the lowest polishing and high resistance to abrasion in comparison with other types of mineral materials used in highway engineering in Poland. Preparing mineral mix another sort of aggregate, which characterize lower resistance to abrasion and polishing, was selected in appropriate proportion to quartzite aggregate. It enabled obtaining complex pavement texture and at the same time required roughness. The pavement of experimental sections of the roads made from SMA and MNU mixture with additive of quartzite aggregate confirmed possibility of ensuring appropriate roughness of the pavement considering even long period of exploitation.