Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[82500] Artykuł:

Angle of injection impact on the combustion process in a compression-ignition engine

Czasopismo: ECONTECHMOD. AN INTERNATIONAL QUARTERLY JOURNAL   Tom: 07, Zeszyt: 4, Strony: 29-36
ISSN:  2084-5715
Opublikowano: Grudzień 2018
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Piotr Łagowski orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna356.462.40  
Dariusz Kurczyński orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna305.542.40  
Grzegorz Wcisło Niespoza "N" jednostki15.00.00  
Bolesław Pracuch Niespoza "N" jednostki10.00.00  
Vasyl Tomyuk Niespoza "N" jednostki10.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 12


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Keywords:

Perkins AD3 152UR engine  heat emission 



Abstract:

The article presents the impact of hydrocarbon fuel angle of injection on heat emission characteristics in a compression - ignition AD3.152 engine. The angle of injectionhas a significant impact on the primary engine operating parameters and combustion process indicators, which include the proportion of combustion which occurs according to kinetic and diffusion models, heat emission rate and the combustion process duration. The characteristics describing emission of a relative heat quantity were determined on the basis of an analysis of actual, indicator diagrams averaged over 100 runs, under the assumption that the combustion process ends by the time the exhaust valve opens. During the test, the engine operated according to an external speed characteristic. Tests were carried out for three fuel angles of injection: 13, 17 and 21 crankshaft rotation degrees.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Ambrozik A. 2010. Analiza cykli pracy czterosuwowych silników spalinowych. Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce.
2. Ambrozik A., Ambrozik T., Łagowski P., 2008. Aproksymacja rzeczywistego wykresu indykatorowego funkcjami sklejanymi. Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów, Nr 2(69).
3. Łagowski P., 2010. Metodyka wyznaczania i ocena wielkości diagnostycznych wykresu indykatorowego silnika spalinowego o zapłonie samoczynnym. Praca doktorska, Politechnika Świętokrzyska, Kielce.
4. Ambrozik A., Kurczyński D., Łagowski P., 2005. Heat release characteristics in AD3.152 engine fuelled with hydrocarbon and biogenous fuels. First International Congress on Combustion Engines, PTNSS KONGRES – 2005, The Development of Combustion Engines, Bielsko-Biała/Szczyrk.
5. Ambrozik A., Kruczyński S., Orliński P. 2007. Ocena początku wtrysku paliwa na proces wydzielania się ciepła w silniku o zapłonie samoczynnym, Zeszyty Naukowe IP 3(66)/2007, Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2007, s. 99-106, ISSN 1642- 347X.
6. Hyungmin Kim, Jeaduk Ryu, Kihyung Lee., 2007. A Study on the Characteristics of Spray and combustion in a HCCI engine according to various Injection Angles and Timings. Journal of Mechanical Science and Technology, Vol. 21, No. 1, pp. 133 – 140.
7. Lotko W., Longwic R., Górski K. 2002. Ocena wpływu kąta dynamicznego początku tłoczenia paliwa na opóźnienie samozapłonu w silniku zasilanym olejami reformułowanymi, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Journal of KONES 2002 (vol. 9), Warszawa – Gdańsk.
8. Mysłowski J., Mysłowski J. 2008. Próba poprawy wskaźników ekonomicznych silnika turbodoładowanego. Journal of KONES Internal Combustion Engines, Vol. 15, No. 3. 2008.
9. Perkins Engines Company Limited: Technical Data 1100 Series. Industrial Open Power Until. 1104D-44TA 75,0 (Nett) @ 2200 rev/min Balanced. Perkins, England, 2008.
10. PN-EN 590:2013-12 Paliwa do pojazdów samochodowych. Oleje napędowe. Wymagania i metody badań.
11. User manual AVL DiCom 4000 PL.
12. Serrano L., Lopes M., Pires N., Ribeiro I., Cascao P., Tarelho L., Monteiro A., Nielsen O., Gameiro da Silva M., Borrego C. 2015. Evaluation on effects of using low biodiesel blends in a EURO 5 passenger vehicle equipped with a common-rail diesel engine. Applied Energy 146/2015, s. 230–238.
13. Tys J. i in. 2003: Technological and economic determinants of rapeseed biofuels production. Instytut Agrofizyki im. Bohdana Dobrzańskiego PAN w Lublinie. (in Poland).
14. Wcisło G. 2010: Utilization of used oils and fat for manufacturing FAME biofuels. Teka Komisji Motoryzacji i Energetyki Rolnictwa, 2010, Vol. X, s. 509-516. 2010. (in Poland).
15. Wcisło G. 2010: Processing of biomass for energy purposes. Collective work edited by Frączek J. University of Agriculture. H. Kołłątaja, Kracow. 85-146.
16. User manual AVL DiCom 4000 PL.
17. Law of 25 August 2006 on the fuel quality monitoring and control system (Dz.U. 2006 Nr 169, poz. 1200). (in Poland).
18. Wcisło G. 2017. Determining the effect of the addition of bio-components AME on the rheological properties of biofuels. Econtechmod: an international quarterly journal. Volume 6, № 1. 105-110.
19. Wcisło G., Labak N. 2017. Determination of the impact of the type of animal fat used for production of biofuels on the fractional composition of AME. Econtechmod: an international quarterly journal. Volume 6, № 1. 111-114.
20. Kurczyński D., Łagowski P., Wcisło G., Pracuch B., Tomyuk V. Ecological indicators for the Perkins 1104D-44TA engine fuelled by sunflower oil methyl esters operating according to load characteristics. Econtechmod: an international quarterly journal. Volume 6, № 4. 71-80.
21. Kurczyński D., Łagowski P., Wcisło G., Pracuch B., Leśniak A. 2017. External speed characteristic for the Perkins 1104D-44TA engine fuelled by sunflower oil methyl esters. Econtechmod: an international quarterly journal. Volume 6, № 4. 111-120.