Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[82160] Artykuł:

Influence of composition of anti-graffiti coating system used in rolling stock on fire and structure properties

(Wpływ składu systemu powłokowego antygraffiti na właściwości ogniowe i strukturalne)
Czasopismo: Technical Transactions   Tom: 115, Zeszyt: 10, Strony: 187-193
ISSN:  0011-4561
Opublikowano: 2018
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
J. Radziszewska-Wolińska Niespoza "N" jednostki20.00.00  
D. Milczarek Niespoza "N" jednostki20.00.00  
Norbert Radek orcid logo WMiBMKatedra Inżynierii Eksploatacji i Przemysłowych Systemów Laserowych*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna2013.002.60  
Łukasz Pasieczyński Niespoza "N" jednostki20.00.00  
M. Petru Niespoza "N" jednostki20.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 13


DOI LogoDOI     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

badania ogniowe materiałów kolejowych  krytyczny strumień ciepła podczas gaszenia  boczne rozprzestrzenianie się płomienia po powierzchni  kalorymetr stożkowy  maksymalna średnia szybkość emisji ciepła  bezpieczeństwo przeciwpożarowe 


Keywords:

fire tests of railway materials  critical heat flux at extinguishment  lateral spread of flame on products  cone calorimeter  maximum average rate of heat emission  fire safety 



Streszczenie:

W artykule omówiono parametry ogniowe poszczególnych warstw systemu malarskiego antygraffiti proponowanego do zastosowania w transporcie szynowym. Opisano modyfikacje systemu i ich wpływ na właściwości palne tej powłoki. Przeprowadzone badania obejmowały przede wszystkim takie parametry, jak rozprzestrzenianie płomieni na powierzchni i emisję ciepła, których spełnienie w poprzednich badaniach okazało się najtrudniejsze. W tym celu przeprowadzono testy szpachli poliestrowej na podkładzie epoksydowym. Następnie określono parametry ogniowe dla różnych systemów antygraffiti zawierających warstwę pęczniejącą jako dodatkową warstwę ochronną.




Abstract:

The paper discusses fire parameters of individual layers of anti-graffiti coating systems proposed for use in rail transport. Modifications and their effect on flammable properties of these coatings have been described. Performed tests included, first of all, parameters such as lateral spread of flame over the surface and heat emission, whose fulfillment proved the most difficult in the previous studies. For this purpose, polyester putties were tested on an epoxy primer. Then, fire parameters for different anti-graffiti systems containing a swelling layer as an additional protective layer were determined.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] PN-EN 45545-2: Railway applications – Fire protection on railway vehicles – Part 2: Requirements for fire behaviour of materials and components.
[2] Pasieczyński Ł., Radek N., Radziszewska-Wolińska J., Operational properties of antigraffiti coating systems for rolling stock, Advances in Science and Technology Research Journal, 12, 1, 2018, 127–134.
[3] ISO 5658-2:2006 Reaction to fire tests – Spread of flame. Part 2: Lateral spread on building and transport products in vertical configuration.
[4] ISO 5660-1:2015 Plastics – Reaction-to-fire tests-Heat release, smoke production and mass loss rate – Part 1: Heat release rate (cone calorimeter method) and smoke production rate (dynamic measurement).
[5] Radziszewska-Wolińska J., Fire properties of anticorrosion coatings to rolling stock, Czasopismo Techniczne, 3-M/2016, 79–86.
[6] Radziszewska-Wolińska J., Development of requirements for fire protection of rolling stock in Poland and its comparison with EN 45545, Problemy Kolejnictwa, 57, 160, 2013, 109–119.