Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[80880] Artykuł: Kapitał społeczny studentów województwa świętokrzyskiego a wyzwania rynku pracy(Social capital of świętokrzyskie province university students and challenges of labour market)Czasopismo: Studia Prawno-Ekonomiczne Tom: 108, Strony: 333-346 ISSN: 0081-6841 Opublikowano: 2019 Liczba arkuszy wydawniczych: 1.00 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 40 DOI YADDA/CEON Słowa kluczowe: zaufanie społeczne  aktywność społeczna  kompetencje społeczne  kariera zawodowa  Keywords: social trust  social activity  social competence  professional career  |
Celem artykułu jest ocena normatywnej i strukturalnej płaszczyzny kapitału społecznego studentów świętokrzyskich szkół wyższych pod kątem wyzwań rynku pracy, zwłaszcza w zakresie rozwijania kompetencji społecznych. Analiza wyników sondażu diagnostycznego przeprowadzonego wśród młodzieży akademickiej wykazała deficyt pomostowego kapitału społecznego. Studentów województwa świętokrzyskiego charakteryzuje niski poziom zgeneralizowanego i instytucjonalnego zaufania. Nieufność społeczną można uznać za jedną z głównych barier ograniczających aktywność studentów. Dostrzegalne jest wyraźne dążenie młodych ludzi do osiągania indywidualnych, nie zaś wspólnotowych korzyści. Marginalizacja zespołowych działań na rzecz dobra ogółu grozi pogłębianiem się, już obecnie obserwowanego na rynku pracy, deficytu kompetencji społecznych.
The aim of this article is to evaluate the normative and structural level of social capital of Świętokrzyskie province university students in terms of developing the social skills. Analysis of the results of a diagnostic survey carried out among students revealed a deficit of bridging social capital. The students of the Świętokrzyskie voivodeship are characterized by a low level of generalized and institutional trust. Social mistrust can be regarded as one of the main barriers to the activity of academic youth. Only 43.02% of respondents declared participation in various types of social and cultural organizations. Students more than twice declared themselves participating in different types of interest, sports clubs, music groups, than in organizations acting for the benefit of the public. There is a visible desire for young people to achieve individual, not community benefits. The marginalization of collective action for the benefit of the general threatens to deepen the deficit of social competence.