Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[77990] Artykuł:

Uczelnia akademicka czy zawodowa – preferencje pracodawców

(Academicals or vocational university – preferences of employers)
Czasopismo: Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae   Tom: II, Zeszyt: 2/2018, Strony: 107-116
ISSN:  2081-2345
Opublikowano: Grudzień 2018
Liczba arkuszy wydawniczych:  0.60
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Dorota Wiścicka Niespoza "N" jednostki33.00.00  
Artur Bartosik orcid logo WZiMKKatedra Inżynierii ProdukcjiTakzaliczony do "N"Nauki o zarządzaniu i jakości339.003.00  
Paweł Kocańda Niespoza "N" jednostki33.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 9


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

preferencje przedsiębiorców  profil ogólnoakademicki  profil praktyczny  uczelnia akademicka  uczelnia zawodowa. 


Keywords:

preferences of entrepreneurs  practical profile  vocational university. 



Streszczenie:

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na rynku pracy wymusza od szkół wyższych podejmowania działań adaptacyjnych, stopniowo przechodząc od kształcenia ogólnoakademickiego, głównie teoretycznego, w kierunku kształcenia praktycznego. Oznacza to – w istocie – ewolucyjne przekształcanie uczelni w instytucje edukacyjne trzeciej generacji, których główną ideą jest połączenie sfery naukowej z biznesem i instytucjami działającymi w jego otoczeniu, inicjowanie i rozwój przedsiębiorczości, a także wspieranie lokalnego rozwoju ekonomicznego, realizując postulat kształcenia odpowiednich kadr dla gospodarki.
Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie: czy uczelnia akademicka, czy też zawodowa, jest bardziej pożądana przez pracodawców w aspekcie zatrudniania nowych pracowników. Zagadnienia poruszone w artykule stanowią głos w dyskusji dotyczącej problematyki działań dostosowawczych systemu edukacji wyższej w kierunku kształcenia bardziej elastycznego i reaktywnego.




Abstract:

The labor market is changing dynamically. These changes force higher education institutions to undertake adaptation activities, moving from general academic, mainly theoretical, towards practical education. This means - in fact - evolutionary transformation of universities into third generation educational institutions, whose main goal is to connect scientific sphere with business and institutions operating in its environment, initiate and develop entrepreneurship, and support local economic development, by educating appropriate staff for the economy.
The article is an attempt to answer the question whether academic or professional universities are more desirable for employers in the aspect of headhunting. The issues discussed in the article are a part of a debate concerning the activities necessary to adjust higher education institutional system towards more flexible and reactive education.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
Altdorfer P., Badilla W., Bosnjak M., Survey administration effects? A comparison of web-based and traditional written self-administered surveys using the ISSP environment module, „Social Science Computer Review” 2003, nr 21, ss. 235÷243.
Chesbrough H.W., Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston, 2003, s. 227.
Czakon W., Wstęp [w:] Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Czakon W. (red.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa, 2015, ss. 84÷95.
Dźwigoł H., Założenia do budowy metodyki badawczej, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej” 2015, nr 1928, s. 102.
Hollanders H., Es-Sadki N., European Innovation Scoreboard 2018, Annex B: Directorate-General for Internal Market, Industry, Entrepreneurship and SMEs, Maastricht University, Luxemburg, 2018, s. 18.
Krok E., Budowa kwestionariusza ankietowego a wyniki badań, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, 2015, nr 874, s. 62.
Niemczyk J., Metodologia nauk o zarządzaniu [w:] Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Czakon W. (red.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa, 2015, ss. 21÷23.
Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Fundacja Aletheia, Warszawa, 2015, ss. 21÷24.
Sudoł S., Nauki o zarządzaniu, PWE, Warszawa, 2012, s. 140.