Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[77980] Artykuł:

Preferencje przedsiębiorców wobec absolwentów uczelni technicznych

(Preferences of employers in reference to graduates of technical universities)
Czasopismo: Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae   Tom: II, Zeszyt: 2/2018, Strony: 129-140
ISSN:  2081-2345
Opublikowano: Grudzień 2018
Liczba arkuszy wydawniczych:  0.60
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Artur Bartosik orcid logo WZiMKKatedra Inżynierii ProdukcjiTakzaliczony do "N"Nauki o zarządzaniu i jakości259.002.25  
Dorota Wiścicka Niespoza "N" jednostki25.00.00  
Paweł Kocańda Niespoza "N" jednostki25.00.00  
Kamila Kocańda Niespoza "N" jednostki25.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 9


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

preferencje przedsiębiorców  poszukiwane zawody  kluczowe branże  kierunki kształcenia uczelni technicznych  kwalifikacje i kompetencje przyszłości. 


Keywords:

entrepreneurs preferences  desired professions  key industries  directions of education at technical universities  qualifications and competences of the future. 



Streszczenie:

Artykuł przedstawia wyniki badań ankietowych ukierunkowanych na analizę preferencji przedsiębiorców i innych jednostek. w stosunku do wykształcenia kierunkowego absolwentów uczelni technicznych. Celem artykułu jest określenie oczekiwań pracodawców w aspekcie kierunków nauczania oferowanych przez szkoły wyższe. Spośród stosowanych empirycznych metod badawczych wybrano metodę badań ankietowych, która charakteryzuje się podejściem nomotetycznym, nastawionym na poszukiwanie uogólnionych sądów, praw i reguł dla pewnej klasy sytuacji lub zdarzeń. Przed przystąpieniem do badań wybrano arbitralnie 19 kluczowych branż, zintegrowanych z inteligentnymi specjalizacjami województwa świętokrzyskiego, w tym te powiązane z oferowanymi kierunkami studiów m.in. w Politechnice Świętokrzyskiej. Opracowano kwestionariusz ankiety, który rozesłano do 141 pracodawców z województwa świętokrzyskiego. Zgromadzone dane ilościowe poddano analizie, a następnie przedstawiono w postaci graficznej, dyskusji i wniosków końcowych.




Abstract:

The article presents the results of surveys aimed at analysis of entrepreneurs' and other entities preferences in relation to the profile education of the graduates of technical universities. The purpose of the article is to define the expectations of employers in the aspect of teaching trends offered by higher education institutions. The survey method was selected from among applied empirical research methods. This method is characterized by nomothetic approach, aimed at search for generalized judgments and rules for certain class of situations or events. Prior to the research, 19 key industries were selected. Chosen industries are integrated with smart specializations of Swietokrzyskie Voivodeship, including those related to offered fields of study, among others, at the Kielce University of Technology. A questionnaire has been sent to 141 employers from the local voivodeship. The collected data has been analyzed and presented in graphic form, discussion and final conclusions.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
Altdorfer P., Badilla W., Bosnjak M., Survey administration effects? A comparison of web-based and traditional written self-administered surveys using the ISSP environment module, Social Science Computer Review 2003, nr 21, s. 235÷243.
Barski R. i in., System transferu i komercjalizacji wiedzy w Polsce - siły motoryczne i bariery, pod Red. Matusiak K., Guliński J., PARP, Poznań-Łódź-Wrocław-Warszawa, 2010, ISBN 978-83-7633-001-3, ss. 56.
Bartosik, A., Infrastruktura kreatywności na rzecz dynamicznego rozwoju regionu, Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa, Kielce 2010, s. 11÷34.
Biała Księga Centrum Transferu Technologii, Bartosik, A. (red.), Osiadacz, J., Centrum Transferu Technologii Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2010, ss. 45.
Bondyra K., Kołodziejczyk M., System edukacyjny w Polsce wobec potrzeb rynku pracy, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2009, nr 71, s. 163÷174.
Czakon W., Wstęp [w:] Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Czakon W. (red.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2015, s. 84÷95.
Drucker P.F., Praktyka zarządzania, Czytelnik, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1998, ss. 590.
Dźwigoł H., Założenia do budowy metodyki badawczej, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie” 2015, nr 1928, s. 102.
Haberla M., Oczekiwania praktyki gospodarczej wobec oferty szkół wyższych, „Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Marketing” 2007, nr 1171, s. 31÷43.
Kmiotek K., Piotrowska N., Absolwent jako potencjalny pracownik – korzyści i zagrożenia wiążące się z zatrudnianiem pokolenia Y, „Modern Management Review” 2013, nr 20, s. 107÷115.
Niemczyk J., Metodologia nauk o zarządzaniu [w:] Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Czakon W. (red.), Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2015, s. 21÷23.
Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Fundacja Aletheia, Warszawa 2015, s. 21÷24.
Staniec I., Żółtowski J., Dane symboliczne w klasyfikacji oczekiwań pracodawców wobec absolwentów kierunków inżynierskich i menedżerskich, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Taksonomia” 2009, nr 47, s. 231÷239.
Stasiak J., System edukacji wobec wyzwań rynku pracy w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica” 2011, nr 248, ss. 343.
Sudoł S, Nauki o zarządzaniu, PWE, Warszawa 2012, ss. 140.