Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[77340] Artykuł:

Wskaźniki indykowane silnika Perkins 1104D-E44TA zasilanego dwupaliwowo olejem napędowym i gazem ziemnym.

(Indicated indicators Perkins 1104d-E44ta engine duel fuel oil and natural gas supply)
Czasopismo: Autobusy-Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe   Tom: 19, Zeszyt: 6, Strony: 562-567
ISSN:  1509-5878
Opublikowano: Czerwiec 2018
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Piotr Łagowski orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna403.501.75  
Dariusz Kurczyński orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna201.751.75  
Michał Warianek orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna201.751.75  
Tomasz Dąbrowski Niespoza "N" jednostki20.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 7


DOI LogoDOI     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

silnik o zapłonie samoczynnym  silnik Perkins 1104D-E44TA  parametry pracy silnika  zasilanie dwupaliwowe  indykowane wskaźniki 


Keywords:

compression ignition engine  Perkins 1104D-E44TA engine  engine performance parameters  dual-fuelled engine  indicated parameters 



Streszczenie:

Celem artykułu jest analiza i ocena wpływu zasilania dwupaliwowego olejem napędowym i gazem ziemnym na wskaźniki indykowane silnika o zapłonie samoczynnym Perkins 1104D-E44TA. Analizie poddano rzeczywiste wykresy indykatorowe sporządzone przy pracy silnika wg zewnętrznej charakterystyki prędkościowej w zakresie prędkości obrotowej wału korbowego silnika od 1000 do 2400 obr/min. Na podstawie uśrednionych przebiegów ciśnienia w cylindrze sporządzano otwarte wykresy indykatorowe, które następnie poddawano analizie. Wyznaczano wskaźniki pracy badanego silnika jak: średnie ciśnienie indykowane pi, średnie ciśnienie efektywne pe, moc indykowaną Ni, moment indykowany Mi, sprawność indykowaną ηi, sprawność mechaniczną ηm, oraz jednostkowe indykowane zużycie paliwa gi.




Abstract:

The aim of the article is to analyze and evaluate the effect of dual-fuel feed on diesel and natural gas on Indicated Engine Ignition Indicators Perkins 1104D-E44TA. The actual indicator diagrams prepared during engine operation according to the external speed characteristic in the engine crankshaft speed range from 1000 to 2400 rpm were analyzed. On the basis of the average pressure courses in the cylinder, open indicator diagrams were made, which were then analyzed. The operating parameters of the tested motor were determined as: average indicated pressure pi, average effective pressure pe, indicated power Ni, indicated torque Mi, indicated efficiency ηi, mechanical efficiency ηm, and unit-specific fuel consumption gi.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Ambrozik A.: Analiza cykli pracy czterosuwowych silników spalinowych, Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2010.
2. Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P.: Adaptacja silnika Perkins 1104D-E44TA z układem zasilania common rail do zasilania gazem ziemnym CNG. Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów 1(97)/2014, s. 61÷70.
3. Ambrozik A., Ambrozik T., Kurczyński D., Łagowski P.: Wskaźniki energetyczne silnika perkins 1104D-E44TA zasilanego dwupaliwowo olejem napędowym i gazem ziemnym. Autobusy 12/2016. s. 760÷767.
4. Ambrozik A., Ambrozik T, Kurczyński D., Łagowski P.: Ocena sprawności silnika ZS zasilanego biopaliwami. Autobusy 4/2012. s. 52÷61.
5. Monaghan M.L.: Future Gasoline and Diesel Engines. World Automotive Congress FISITA, F2002PA03, Seoul 2000.
6. Mazuruk P., Sikora M, Marcin K. Wojs, Orliński P.: Detection of damage to the power supply system of diesel engine under field conditions, Combustion Engines, Polskie Towarzystwo Naukowe Silników Spalinowych, vol. 168, nr 1, 2017.
7. Kruczyński S. W., Ślęzak M., Gis W., Orliński P., 2016, Evaluation of the impact of combustion hydrogen addition on operating properties of self-ignition engine. Eksploatacja i Niezawodność. 2016. Vol. 18, no. 3, p. 342–347.
8. Wernecke W., Lueke W., Clarke L., Louis J., Kempsel S.: Fuels of the Future. 27th International Vienna Motor Symposium 2006, Vienna 2006.
9. Idzior M.: Problemy doboru wtryskiwaczy silników o zapłonie samoczynnym zasilanych paliwami alternatywnymi. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB, Poznań – Radom 2012.
10. Balawender K., Kuszewski H., Lejda K., Ustrzycki A.: The effect of multi-phase injection on selected parameters of the common rail fuel system. PTNSS-2008-SS4-403.
11. Kaźmierowski J., Pielecha I., Czajka J., Wisłocki K., Borowski P., Kałużny J.: Investigations of operational and optical indexes of the combustion process for the multiple injection different strategies in CI-type model engine. PTNSS–2013–SC–117.
12. Cheolwoong P., Sanghoon K., Choongsik B.: Effects of Multiple Injections in a HSDI Diesel Engine Equipped With Common Rail Injection System. SAE Technical Paper Series 2004-01-0127.
13. Perkins, Operation and Maintenance Manual, Perkins Engines Company Limited, 2012.
14. Stelmasiak Z. Wybrane problemy stosowania gazu ziemnego do zasilania silników o zapłonie samoczynnym. Archiwum Motoryzacji 1, s. 13-30 (2006).