Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[76490] Artykuł:

Właściwości betonu asfaltowego AC 8S wytwarzanego w obniżonej temperaturze w technologii asfaltu spienionego, w świetle wymagań WT-2 2010 i WT-2 2014

(Properties of AC 8 wearing course mix produced in lowered temperatures with foamed bitumen in scope of Polish requirements)
Czasopismo: Drogownictwo   Zeszyt: 6, Strony: 183-193
ISSN:  0012-6357
Opublikowano: Czerwiec 2017
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Anna Chomicz-Kowalska orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejNiezaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport503.331.67  
Władysław Gardziejczyk Niespoza "N" jednostki25.00.00  
Mateusz Iwański orcid logo WBiAKatedra Technologii i Organizacji Budownictwa *****Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport251.67.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 5


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

asfalt spieniony  beton asfaltowy  technologia na gorąco HMA Hot Mix Asphalt  technologia na półciepło HWMA Half-Warm Mix Asphalt  moduł sztywności Sm  odporność na działanie wody ITSR  wosk syntetyczny Fischera-Tropscha FT 


Keywords:

foamed bitumen  Fischer-Tropsch wax  asphalt concrete  hot mix asphalt  half-warm mix asphalt  moisture resistance  stiffness modulus 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań podstawowych parametrów fizycznych i mechanicznych betonu asfaltowego (AC 8S) wytwarzanego w obniżonych temperaturach w technologii asfaltu spienionego, zagęszczanego w temperaturze 95ºC, rozszerzone o ocenę wrażliwości temperaturowej mieszanki mineralno-asfaltowej. W celach porównawczych zaprezentowano wyniki badań mieszanki referencyjnej, tj. produkowanej w tradycyjnej technologii „na gorąco”, zagęszczanej w temperaturze 140ºC. W referencyjnej mieszance AC 8S stosowano asfalt 50/70, natomiast w mieszane wytwarzanej w obniżonych temperaturach użyto asfaltu 50/70 modyfikowanego woskiem syntetycznym Fischera-Tropscha (FT). Na podstawie uzyskanych wyników dokonano porównania obu mieszanek w zakresie zawartości wolnych przestrzeni w próbkach, wrażliwości na oddziaływanie wody z jednym cyklem zamrażania (ITSR) zgodnie z krajowymi procedurami badawczymi zamieszczonymi w Wymaganiach Technicznych WT-2 z 2010 r. i WT-2 z 2014 r., oraz modułów sztywności (Sm) oznaczonych w schemacie pośredniego rozciągania (IT-CY) pomierzonych w temperaturze -10ºC, 0ºC, 10ºC i 25ºC. Ponadto, w ramach analiz potwierdzono zależności między zawartością wolnych przestrzeni a wybranymi parametrami mechanicznymi rozpatrywanych mieszanek mineralno-asfaltowych. Stwierdzono, że beton asfaltowy wytwarzany w innowacyjnym procesie z zastosowaniem asfaltu spienionego modyfikowanego woskiem FT, zagęszczany w 95ºC uzyskał porównywalne właściwości do tradycyjnej mieszanki mineralno-asfaltowej zagęszczanej w temperaturze o 45ºC wyższej, spełniając przy tym krajowe wymagania.




Abstract:

The article presents the results obtained from testing of asphalt concrete with foamed bitumen produced and compacted at lowered temperatures. The basic physical characteristics along with moisture resistance and stiffness moduli performance in different testing temperatures of a total of three mixes are shown. A reference hot-mix is compared with two low temperature mixes: one based on neat 50/70 bitumen and a second based on a Fischer-Tropsch wax modified binder. The results show that it is possible to produce a low temperature mix that is performing as well as the reference mixture



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Airey G.D., Collop A.C., Zoorob S.E., Elliott R.C.: The influence of aggregate, filler and bitumen on asphalt mixture moisturedamage. CDM, Vol. 22, pp. 2015-2024, 2007, doi:10.1016/j.conbuildmat. 2007. 07.09
[2] Geisler F., Kapsa P., Laurence L.: Tribological and wettability study of non foaming warm mix asphalt additives at mixing and compaction temperatures. 6th Eurasphalt & Eurobitume Congress, Prague, Czech Republic 2016, dx.doi.org/10.14311/EE.2016.186
[3] Gorkem C., Sengoz B.: Predicting stropping and moisture induced damage of asphalt concrete prepared with polymer modified bitumen and hydrated lime. CBM. Vol. 23, pp. 2227-2236, 2009, doi:10.1016/j.conbuildmat.2008.12.001
[4] Hasan M. R. M., You Z., Porter D., Goh S. W.: Laboratory moisture susceptibility evaluation of WMA under possible field conditions. Constriction and Buildings Materials 101 (2015) pp. 57-64.
[5] Hesami S., Roshani H., Hamedi H. G., Azarhoosh A.: Evaluation the mechanism of the effect of hydrated lime on moisture damage of warm mix asphalt. CBM. Vol. 47, pp. 935-941, 2013, doi. org/10.1016/j.conbuildmat.2013.05.07
[6] Hugo M.R.D. Silva
Joel R.M. Oliveira
Peralta, J. a, Salah E. Zoorob b. Optimization of warm mix asphalt using different blends of binders and synthetic paraffin wax contents, Construction and Building Materials 24(9) (2010) 1621-1631, DOI:10.1016/j.conbuildmat.2010.02.030
[7] Iwański M., Chomicz-Kowalska A.: Evaluation of the pavement performance. Bulletin of the Polish Academy of Sciences Technical Sciences. Vol. 63, Issue. 1, pp. 97-105, 2015, doi:10.1515/bpasts-2015-0011
[8] Iwański M., Chomicz-Kowalska A., Maciejewski K.: Application of synthetic wax for improvement of foamed bitumen parameters. CBM, Vol. 83, pp. 62-69, May 15, 2015, doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2015.02.060
[9] Iwański M., Chomicz-Kowalska A., Mrugała J.: Application of the synthetic wax to improve the foamed bitumen parameters used in half-warm bituminous mixtures. 9th International Conference Environmental Engineering. Procedia Engineering, Vilnius, Lithuania, 2014.
[10] Iwański M., Mazurek G.: Hydrated lime as the anti-aging bitumen agent.. 11th International Scientific Conference of Modern Building Materials, Structures and Techniques (MBMST). Vol. 53, pp. 424-432, Vilnius, Lithuania, 2013, doi:10.1016/j.proeng.2013.04.055
[11] Jaskula P., Judycki J.: Verification of the criteria for evaluation of water and frost resistance of asphalt concrete”. Road Mater. Pavement Des., 9(1), 135-162.
[12] Jaskuła P., Judycki J., Durability of Asphalt Concrete Subjected to Deteriorating Effects of Water and Frost , Journal of Performance of Constructed Facilities, Vol. 30, Issue 1, 2016. http://dx.doi.org/10.1061/(ASCE)CF.1943-5509.000064512.
[13] Jenkins K., J.: Mix Design Considerations for Cold and Half--Warm Bituminous Mixes with Emphasis on Foamed Bitumen. PhD Dissertation, Department of Civil Engineering, Faculty of Engineering, University of Stellenbosch, Stellebosch, South Africa, 2000.
[14] Król J., Kowalski K., Radziszewski P.: Rheologica behavior of n-alkane modified bitumen in aspect of Warm Mix Asphalt technology. CBM, Vol. 93, pp. 703-710,2015, doi.org/10.1016/j.conbuildmat. 2015.06.03314.
[15] Kok B. V., Yilmaz M.: The effect of using lime and styrene-butadiene-styrene on moisture sensitivity resistance of hot mix asphalt. CBM. Vol. 23, pp. 1999-2006, 2009, doi:10.1016/j.conbuildmat.2008.08.01915.
[16] Mieczkowski P.: The effect of weather and climatic factors on temperature drops in built-in asphalt mixtures. Foundations of civil and environmental engineering, No 9, p. 95-104, 2007.16.
[17] Remišová, E. Theory and measurements of bitumen binders adhesion to aggregate. Komunikacie, Volume 6, Issue 1, 2004, Pages 58-63.
[18] Sybilski D. i inni: Sprawozdanie końcowe z pracy: Weryfikacja i uaktualnienie metody badawczej wodoodporności z cyklem zamrażania mieszanek mineralno-asfaltowych. Temat TN-255. Etap III – Zadanie 7,8. IBDiM, Warszawa, 2013.
[19] Sengoz B., Agar E.: Effect of asphalt film thickness on the moisture sensitivity characteristics of hot-mix asphalt. Building and Environmental, Vol. 42, pp. 3621-3628, 2007, doi:10.1016/j.buildenv.2006.10.006
[20] Van De Ven MFC., Jenkins KJ., Voskuilen JLM., Van Den Beemt R. Development of (half-) warm foamed bitumen mixes: State of the art. International Journal of Pavement Engineering 8(2)(2007) 163-175. DOI: 10.1080/10298430601149635
[21] Yu, X., Wang. Y., Luo, Y. Impacts of water content on rheological properties and performance-related behaviours of foamed war-mix asphalt. Construction and Building Materials 48 (2013)203-209. DOI: DOI:10.1016/j.conbuildmat.2013.06.018
[22] WT-2. Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. Część I. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wymagania Techniczne. Warszawa 2010.
[23] WT-2. Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. Część I. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wymagania Techniczne. Warszawa 2014.
[24] PN-EN 12697-8:2005. Mieszanki mineralno-asfaltowe - Metody badań mieszanek mineralno-asfaltowych na gorąco - Część 8: Oznaczanie zawartości wolnej przestrzeni.
[25] PN-EN 12697-12:2008. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Metody badania mieszanek mineralno-asfaltowych na gorąco. Część 12. Określenie wrażliwości na wodę.
[26] PN-EN 12697-26:2012. Mieszanki mineralno-asfaltowe - Metody badań mieszanek mineralno-asfaltowych na gorąco - Część 26: Sztywność.