Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[69720] Artykuł:

Porównanie TCO autobusów miejskich z hybrydowym i konwencjonalnym układem napędowym

(TCO comparison for city buses equipped with hybrid and conventional propulsion drive)
Czasopismo: Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej   Zeszyt: 118, Strony: 277-285
ISSN:  1230-9265
Opublikowano: 2017
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Emilia Szumska orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna604.203.50  
Marek Pawełczyk orcid logo WZiMKKatedra Inżynierii ProdukcjiTakzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna402.803.50  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 7


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

napęd hybrydowy  transport publiczny  całkowity koszt posiadania  TCO 


Keywords:

hybrid electric city bus  public transport  total cost of ownership  TCO 



Streszczenie:

W taborze przedsiębiorstw świadczących usługi komunikacji publicznej wzrasta udział autobusów wyposażonych w napędy hybrydowe. Rozwiązania, zastosowane w hybrydowych układach napędowych, wymagają przeznaczenia na ten cel większej ilości miejsca niż w przypadku układów konwencjonalnych. Skutkuje to również wzrostem masy całego układu przeniesienia napędu i zmniejszeniem przestrzeni przeznaczonej dla pasażerów. Poza szeregiem zalet ekologicznych, wynikających z zastosowania tych napędów, można także wskazać na czynniki ekonomiczne. Z jednej strony pojazdy hybrydowe charakteryzują się niższym zużyciem paliwa niż pojazdy konwencjonalne, ale z drugiej strony, koszt ich zakupu jest wyższy. W artykule przedstawiono analizę porównawczą całkowitych kosztów związanych z użytkowaniem autobusów miejskich wyposażonych w napędy konwencjonalne i hybrydowe.




Abstract:

The number of city buses equipped with hybrid electric propulsion is increasing in public transport companies. The technology of hybrid electric propulsion is more complicated and the drive system components need more space, but provide higher fuel efficiency compared with conventional vehicles. The main disadvantage of hybrid electric buses is higher purchase price. The purpose of the presented study is to examine and compare the total capital costs of the hybrid electric and conventional city buses including operation costs and the costs of the battery exchange costs for hybrid and electric buses.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Bubeck S., Tomaschek J., Fahl U., Perspectives of electric mobility: Total cost of ownership of electric vehicles in Germany, Transport Policy 50, 2016, s. 63–77.
2. Campbell, J., Watts, W., Kittelson, D., 2012. Reduction of Accessory Overdrive and Parasitic Loading on a Parallel Electric Hybrid City Bus, SAE World Congress, 2012, s. 1–7.
3. Chen A., Sen P.K., Advancement in battery technology: A state-of-the-art review, Industry Applications Society Annual Meeting, 2016 IEEE, s. 1-10.
4. Chung D., Elgqvist E., Santhanagopala S., Automotive Lithium-ion Cell Manufacturing: Regional Cost Structures and Supply Chain Considerations, Raport Clean Energy Manufacturing Analysis Center (CEMAC), 2016.
5. Dinger A., Martin R., Mosquet X., Rabi M., Rizoulis D., Russo M., Sticher G., Batteries for Electric Cars Challenges, Opportunities, and the Outlook to 2020, The Boston Consulting Group, Inc. 2010.
6. Hou C., Wang H., Ouyang M., Battery Sizing for Plug-in Hybrid Electric Vehicles in Beijing: A TCO Model Based Analysis, Energies, 7, 2014, s. 5374-5399.
7. Mekonnen Y., Sundararajan A., Sarwat A.I., A review of cathode and anode materials for lithium-ion batteries, Southeast Conference 2016, s. 1-6.
8. Nurhadi L., Boren S., Ny H., A sensitivity of total ownership for electric public bus transport systems in Swedish medium sized cities, Transportation Research Procedia 2, 2014, s. 818-827.
9. Offer G.J., Contestabile M., Howey D.A., Clague R., Brandon N.P., Techno-economic and behavioural analysis of battery electric, hydrogen fuel cell and hybrid vehicles in a future sustainable road transport system in the UK, Energy Policy 39, 2011, s. 1939–1950.
10. Propfe, B., Redelbach, M., Cost analysis of plug-in hybrid electric vehicles including maintenance & repair costs and resale values. EVS26 International Battery, Hybrid and Fuel Cell Electric Vehicle Symposium 2012, s. 1-10.
11. Prud’homme R., Koning M., Electric vehicles: A tentative economic and environmental evaluation, Transport Policy 23, 2012, s. 60–69.
12. Redelbach M., Doruk Özdemir E., Friedrich H.E., Optimizing battery sizes of plug-in hybrid and extended range electric vehicles for different user type, Energy Policy 73, 2014, s. 158–168.
13. Sharma R., Manzie C., Bessede M., Brear M.J., Crawford R.H., Conventional, hybrid and electric vehicles for Australian driving conditions – Part 1: Technical and financial analysis, Transportation Research Part C 25, 2012, s. 238–249.
14. Thiel C., Perujo A., Mercier A., Cost and CO2 aspects of future vehicle options in Europe under new Energy policy scenarios, Energy Policy 38, 2010, s. 7142–7151.
15. Tseng H.-K., Wub J. S., , Liub X., Affordability of electric vehicles for a sustainable transport system: An economic and environmental analysis, Energy Policy 61, 2013, s. 441–447.
16. Wang J., Barriers of scaling-up fuel cells: Cost, durability and reliability, Energy 80, 2015, s. 509-521.
17. Weiss M., Patel M.K., Junginger M., Perujo A., Bonnel P., van Grootveld G., On the electrification of road transport - Learning rates and price forecasts for hybrid-electric and battery-electric vehicles, Energy Policy 48, 2012, s. 374–393.
18. Wu G., Inderbitzin A., Bening C., Total cost of ownership of electric vehicles compared to conventional vehicles: A probabilistic analysis and projection across market segments, Energy Policy 80, 2015, s. 196–214.
19. Zsuzsa Lévay P., Drossinos Y., Thiel C., The effect official incentives on market penetration of electric vehicles: A pairwise comparison of total cost of ownership, Energy Policy 105, 2017, s. 524–533.
20. van Vliet O. P.R., Kruithof T., Turkenburg W.C., Faaij A.P.C., Techno-economic comparison of series hybrid, plug-in hybrid, fuel cell and regular cars, Journal of Power Sources 195, 2010, s. 6570–6585.
21. Global EV Outlook 2016, International Energy Agency, https://www.iea.org
22. Global trends in renewable energy investment 2016, UNEP, http://fs-unep-centre.org
23. Panorama et évaluation des différentes filières d’autobus urbains 2015, ADEME, http://www.ademe.fr
24. Plan mobilności dla miasta Kielce i kieleckiego obszaru funkcjonalnego, 2016 r.
25. https://electrek.co/2017/01/30/electric-vehicle-battery-cost-dropped-80-6-years-227kwh-tesla-190kwh
26. https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-10-11/battery-cost-plunge-seen-changing-automakersmost-in-100-years
27. http://infobus.pl/miedzynarodowy-test-urbino-12-hybrid_more_59271.html
28. http://infobus.pl/transexpo-2016-nowy-urbino-12-hybrid_more_88512.html