Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[69710] Artykuł:

Ocena korzyści zastosowania napędów hybrydowych w pojazdach komunikacji miejskiej

(Benefits of hybrid electric drive technology in city bus)
Czasopismo: Autobusy   Tom: 18, Zeszyt: 6, Strony: 1087-1092
ISSN:  1509-5878
Opublikowano: Czerwiec 2017
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Emilia Szumska orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna805.603.50  
Marek Pawełczyk orcid logo WZiMKKatedra Inżynierii ProdukcjiTakzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna201.403.50  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 7


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

napęd hybrydowy  autobusowa komunikacja miejska  zanieczyszczenie środowiska 


Keywords:

hybrid electric drive  municipal bus-transport  environment pollution 



Streszczenie:

Jednym ze sposobów ograniczenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko jest wzrost udziału pojazdów z napędami elektrycznymi lub hybrydowymi. Napędy te charakteryzują się niższym poziomem emisji substancji szkodliwych w spalinach oraz mniejszą energochłonnością niż pojazdy z napędem konwencjonalnym. W artykule przedstawiono oszacowanie wartości zużycia paliwa i energii rekuperowanej, uzyskane na podstawie badań symulacyjnych opartych na testach SORT dla modeli autobusów miejskich z napędem konwencjonalnym i hybrydowym.




Abstract:

The current transportation systems come along with a wide range of problems including global warming, environmental degradation, health implications, and emission of greenhouse gases. The solution is greening of the transport sector, which suggests any sort of transportation vehicle environmentally friendly and doesn’t emit toxic gasses that could impact the environment and human health. The vehicles equipped with alternative fuels and alternative propulsion have been developed and are gaining mainstream popularity. The aim of this paper is to compare fuel consumption from hybrid electric and conventional city bus in SORT test.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Chau K.T., Electric vehicle machines and drives design, analysis and application, IEEE Wiley, 2015.
2. Ehsani M., Gao Y., Emadi A., Modern electric, hybrid electric and fuel cell vehicles. Fundamentals, theory and design, CRC Press Taylor & Francis Group, 2010.
3. Gis W., Menes E., Waśkiewicz J., Uwarunkowania wodoryzacji transportu samochodowego w Polsce, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej: Transport z. 112, 2016, s. 111-117.
4. Guang Wu, Xing Zhang, Zuomin Dong, Powertrain architectures of electrified vehicles: Review, classification and comparison, Journal of the Franklin Institute 352, 2015, s. 425–448.
5. Maggetto G., Van Mierlo J., Electric and electric hybrid vehicle technology: a survey, IEE Seminar on Electric, Hybrid, and Fuel Cell Vehicles, London, UK, 2000, s. 1-11.
6. Markel T., Brooker A., Hendricks T., Johnson V., Kelly K., Kramer B., O’Keefe M., Sprik S., Wipke K., ADVISOR: a systems analysis tool for advanced vehicle modeling, Journal of Power Sources 110, 2002, s. 255–266.
7. Mi C., Masrur M. A., Wenzhong Gao D., Hybrid electric vehicles: principles and applications with practical perspectives, John Wiley & Sons, 2011.
8. Merkisz J., Molik P., Nowak M., Ziółkowski A., Cykle jezdne pojazdów komunikacji miejskiej na przykładzie aglomeracji poznańskiej, Logistyka 3/12, s. 1501-1509.
9. Merkisz J., Pielecha I., Alternatywne napędy pojazdów, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2006.
10. Michałowski K., Ocioszyński J., Pojazdy samochodowe o napędzie elektrycznym i hybrydowym, WKiŁ, Warszawa 1989.
11. Pielecha I., Cieślik W., Borowski P., Czajka J., Bueschke W., The development of combustion engines for hybrid drive systems, Combustion Engines 158 (3), 2014, s. 23-35.
12. Szumanowski A., Akumulacja energii w pojazdach, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1984.
13. Szumska E., Młodzińska D., Pawełczyk M., Ocena energochłonności napędów konwencjonalnych i napędów hybrydowych w ruchu miejskim, X International Science Technical Conference, Automotive Safety 2016, s. 362-369.
14. Williamson S.S., Emadi A., Comparative assessment of hybrid electric and fuel cell vehicles based on comprehensive well to wheel efficiency analysis, IEEE Transaction on Vehicular Technology, Vol. 54 (3), 2005, s. 856-862.
15. UITP 2004: SORT - Standardised On-Road Test Cycles. UITP - International Association of Public Transport, Bruksela 2004.
16. UITP 2009: UITP Project ‘SORT’ Standardised On-Road Test Cycles. UITP - International Association of Public Transport, Bruksela 2009.
17. Air quality in Europe - 2016 report EEA, http://www.eea.europa.eu
18. Ochrona Środowiska 2016 - Raport GUS, http://stat.gov.pl
19. Transport. Wyniki działalności w 2015 r. - Raport GUS, http://stat.gov.pl
20. Health risk assessment of air pollution. General principles (2016), http://www.euro.who.int
21. http://adv-vehicle-sim.sourceforge.net/advisor_doc.html