Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[69280] Artykuł:

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa wobec człowieka starszego

(The Corporate Social Responsibility towards Older Adults)
Czasopismo: Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae   Tom: 21, Zeszyt: 2, Strony: 255-267
ISSN:  2081-2345
Opublikowano: 2017
Liczba arkuszy wydawniczych:  1.05
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Ewa Grzegorzewska-Ramocka WZiMKKatedra Zarządzania i Marketingu*Takzaliczony do "N"Nauki o zarządzaniu i jakości1009.009.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 9


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa  starszy człowiek jako podmiot  marketing strategiczny  starzejące się społeczeństwo. 


Keywords:

corporate social responsibility  the subjectivity of an older man  strategic marketing  aging society. 



Streszczenie:

Zjawisko dynamicznie starzejącego się społeczeństwa wymusza na wszystkich uczestnikach procesu wymiany rynkowej refleksję na temat miejsca i roli człowieka starszego w życiu społecznym i gospodarczym. Duża odpowiedzialność za tworzenie warunków godnego starzenia się tak dużej i stale powiększającej się subpopulacji w danym kręgu społeczno-kulturowym spoczywa również na biznesie.
W niniejszym artykule zaprezentowana została idea społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw na rynku osób starszych. Polega ona na postrzeganiu i uznawaniu człowieka starszego jako podmiotu oraz zabezpieczeniu jego prawa do korzystania z przejawów podmiotowości uznanych w humanistyce. W powiązaniu z koncepcją marketingu strategicznego podejście to należy uznać za wyraz odpowiedzialności przedsiębiorstwa przed starzejącą się populacją.




Abstract:

The phenomenon of a dynamically aging society forces all participants of the market exchange process to reflect on the place and role of the elderly in social and economic life. A great responsibility for creating the conditions for dignified aging of such a large and constantly expanding subpopulation in a given socio-cultural circle also rests on business. This article presents the idea of corporate social responsibility on the elderly market. It involves the perception and recognition of an elderly person as an entity and securing his right to benefit from the manifestations of subjectivity recognized in the humanities. In connection with the concept of strategic marketing, this approach should be considered as an expression of the company's responsibility against an aging population.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Biuletyn Statystyczny nr 12/2016, Główny Urząd Statystyczny, 25.01.2017
2. Czapiński J., Panek T., Stan społeczeństwa obywatelskiego. Aktywność i jakość życia osób w podeszłym wieku w: Warunki i jakość życia Polaków, Raport Diagnoza Społeczna 2013, Contemporary Economics, Quartely of University of Finance and Management In Warsaw, Volume 7, September 2013 http://ce.vizja.pl/en/issues/volume/7/issue/3.1
3. Europe’s demographic future. Facts and figures on challenges and opportunities, European Commission, Luxembourg 2007
4. Famielec J., Las i efekty zewnętrzne gospodarki leśnej jako dobra wspólne/publiczne, prezentacja w drugim panelu ekspertów „WARTOŚĆ” Lasy jako czynnik rozwoju cywilizacji: współczesna i przyszła wartość lasów, Instytut Badawczy Leśnictwa Sękocin Stary, 15 październik 2013,
5. Głos Seniora http://glosseniora.com/glos-seniora
6. Grzegorzewska-Ramocka E., Cele ekonomiczne i społeczne przedsiębiorstwa – konflikt czy wzajemne uzupełnianie się, „Gospodarka Narodowa” 2009, nr 7-8
7. Grzegorzewska-Ramocka E., Biznes wobec starzejącego się społeczeństwa – „srebrna gospodarka” [w:] Zarządzanie i gospodarka. Wybrane zagadnienia i procesy. Wybrane aspekty współczesnej gospodarki, pod red. J. Kota, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Monografie, Studia, Rozprawy M 76, Kielce 2016
8. http://stat.gov.pl/obszary -tematyczne/ludnosc/
9. Informacja o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju, GUS, Warszawa 2017
10. Lambin J. J., Strategiczne zarządzanie marketingowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001
11. Prognozy ludności na lata 2014-2050, GUS, Warszawa 2014, http://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5469/1/5/1/prognoza_ludnosci_na_lata____2014_-_2050.pdf
12. Przeciętne (średnie) dalsze trwanie życia http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/trwanie-zycia/trwanie-zycia-w-2015-r-,2,10.html
13. Raport z wyników badań GUS http://www.stat.gov.pl/gus/5840_13164_PLK_HTML.htm oraz http://www.stat.gov.pl/gus/8185_PLK_HTML.htm
14. Rocznik Demograficzny 2013, GUS, Warszawa 2014
15. Sytuacja demograficzna osób starszych i konsekwencje starzenia się ludności Polski w świetle prognozy na lata 2014-2050, Główny Urząd Statystyczny
http://www.stat.gov.pl/download/gfx/.../pl/.../18/.../ludnosc_w_starszym_wieku.pdf
16. Encyklika Sollicitudo Rei Socialis
17. Żelazińska A., Single z odzysku, „Polityka” 2015, nr 29 (3018), z dnia 15.07-21.07.2015.