Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[69140] Artykuł: Przestrzenne zróżnicowanie aktywności edukacyjnej Polaków(SPATIAL DIFFERENCES OF EDUCATIONAL ACTIVITY OF POLES)Czasopismo: Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae Tom: 1, Zeszyt: 3, Strony: 251-262 ISSN: 2081-2345 Opublikowano: 2017 Liczba arkuszy wydawniczych: 1.00 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 9 Pełny tekst YADDA/CEON Słowa kluczowe: edukacja  kapitał ludzki  inwestycje w kapitał ludzki  Keywords: education  human capital  investment in human capital  |
W artykule zdiagnozowano poziom aktywności edukacyjnej Polaków w ujęciu regionalnym. Na podstawie wybranych cech diagnostycznych opracowano syntetyczny miernik. Umożliwił on klasyfikację województw pod kątem poziomu aktywności edukacyjnej mieszkańców. Dla realizacji celu wykorzystano taksonomiczną metodę Z. Hellwiga. Badania wykazały wyraźną polaryzację aktywności edukacyjnej regionalnych społeczności. Jeden biegun tworzy siedem województw o wysokim i średnim poziomie aktywności edukacyjnej. Są to: mazowieckie, małopolskie, łódzkie, lubelskie, dolnośląskie, podlaskie, wielkopolskie. Drugi biegun tworzy dziewięć województw charakteryzujących się niskim i bardzo niskim poziomem tej aktywności. Są to: świętokrzyskie, opolskie, śląskie, kujawsko- pomorskie, pomorskie, podkarpackie, zachodniopomorskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie
In this article, the level of educational activity of Poles was diagnosed in the regional perspective. Based on selected diagnostic features, a synthetic meter was developed. It enabled the classification of voivodships in terms of educational level of inhabitants. Z. Hellwig's taxonomic method was used for this purpose. Studies have shown a clear polarization of the educational activity of regional communities. One pole creates seven voivodships with high and medium level of educational activity. These are: mazowieckie, małopolskie, łódzkie, lubelskie, dolnośląskie, podlaskie, wielkopolskie. The second pole creates nine regions characterized by a low and very low level of activity. They are: świętokrzyskie, opolskie, śląskie, kujawsko-pomorskie, pomorskie, podkarpackie, zachodniopomorskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie.
Key words: education, human capital, investment in human capital