Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[69140] Artykuł:

Przestrzenne zróżnicowanie aktywności edukacyjnej Polaków

(SPATIAL DIFFERENCES OF EDUCATIONAL ACTIVITY OF POLES)
Czasopismo: Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae   Tom: 1, Zeszyt: 3, Strony: 251-262
ISSN:  2081-2345
Opublikowano: 2017
Liczba arkuszy wydawniczych:  1.00
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Danuta Witczak-Roszkowska orcid logo WZiMKKatedra Zarządzania i Marketingu*Takzaliczony do "N"Nauki o zarządzaniu i jakości1009.009.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 9


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

edukacja  kapitał ludzki  inwestycje w kapitał ludzki 


Keywords:

education  human capital  investment in human capital 



Streszczenie:

W artykule zdiagnozowano poziom aktywności edukacyjnej Polaków w ujęciu regionalnym. Na podstawie wybranych cech diagnostycznych opracowano syntetyczny miernik. Umożliwił on klasyfikację województw pod kątem poziomu aktywności edukacyjnej mieszkańców. Dla realizacji celu wykorzystano taksonomiczną metodę Z. Hellwiga. Badania wykazały wyraźną polaryzację aktywności edukacyjnej regionalnych społeczności. Jeden biegun tworzy siedem województw o wysokim i średnim poziomie aktywności edukacyjnej. Są to: mazowieckie, małopolskie, łódzkie, lubelskie, dolnośląskie, podlaskie, wielkopolskie. Drugi biegun tworzy dziewięć województw charakteryzujących się niskim i bardzo niskim poziomem tej aktywności. Są to: świętokrzyskie, opolskie, śląskie, kujawsko- pomorskie, pomorskie, podkarpackie, zachodniopomorskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie




Abstract:

In this article, the level of educational activity of Poles was diagnosed in the regional perspective. Based on selected diagnostic features, a synthetic meter was developed. It enabled the classification of voivodships in terms of educational level of inhabitants. Z. Hellwig's taxonomic method was used for this purpose. Studies have shown a clear polarization of the educational activity of regional communities. One pole creates seven voivodships with high and medium level of educational activity. These are: mazowieckie, małopolskie, łódzkie, lubelskie, dolnośląskie, podlaskie, wielkopolskie. The second pole creates nine regions characterized by a low and very low level of activity. They are: świętokrzyskie, opolskie, śląskie, kujawsko-pomorskie, pomorskie, podkarpackie, zachodniopomorskie, lubuskie, warmińsko-mazurskie.
Key words: education, human capital, investment in human capital



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Adamowicz M., Janulewicz P., Wykorzystanie metod wielowymiarowych w określeniu pozycji konkurencyjnej gminy na przykładzie województwa lubelskiego [w:] Metody ilościowe w badaniach ekonomicznych, Borkowski B., Kukuła K. (red.), Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2012.
2. Barnett S., Benefits and Costs of Quality Preschool Education: Evidence-Based Policy to Improve Returns, Paper presented at the 7th OECD Early Childhood Education and Care Network Meeting 21-22 , Paris 2010.
3. Becker G.S,, Human Capital. A Theoretical and Empirical Analysis with Special Reference to Education, Chicago 1993.
4. Chłoń-Domińczak A., Regionalne zróżnicowanie wykluczenia edukacyjnego i wykluczenia społecznego [w:] Regionalne uwarunkowania decyzji edukacyjnych - wybrane aspekty, A. Chłoń-Domińczak (red.), Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015.
5. Chodubski A., Edukacja a wartości cywilizacji współczesnej [w:] Wartości - Edukacja - Globalizacja, W. Kojsa (red.), Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Cieszyn 2002.
6. Domański S.R., Kapitał ludzki i wzrost gospodarczy, PWN, Warszawa 1993.
7. Hellwig Z., Zastosowanie metody taksonomicznej do typologicznego podziału kraju na poziom ich rozwoju oraz zasoby i strukturę wykwalifikowanych kadr, ,,Przegląd Statystyczny" 1968, t. XV, nr 4.
8. Holzer-Żelażewska D., Zróżnicowanie regionalne pozaformalnej aktywności edukacyjnej, [w:] Regionalne uwarunkowania decyzji edukacyjnych - wybrane aspekty, A. Chłoń-Domińczak (red.), Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2015.
9. Łukaszewicz R.,, Edukacja z wyobraźnią, systemowy obraz edukacji [w:] Edukacja alternatywna- dylematy teorii i praktyki, B. Śliwierski (red.), Impuls, Kraków 1992.
10. Pakuła M., Edukacja jako czynnik poprawy jakości życia ludzi starszych, ,,Edukacja Dorosłych" 1996, nr 3.
11. Piotrowska-Piątek A., Entrepreneurial attitudes of students. Results of comparative studies Polish and Slovak students, ,,Edukacja ustawiczna dorosłych”, 2013, 3(82).
12. Schütz G., Ursprung H., Wössmann L, Education Policy and Equality of Opportunity, Kyklos, Wiley Blackwell, 2008, vol. 61(2).
13. Strzelecki P.,, I.E. Kotowska, Rynek pracy [w:] Diagnoza Społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków, J. Czapiński, T. Panek (red.), Warszawa 2009.
14. Sztanderska U., Grotkowska B., Rynek pracy kobiet w Polsce w latach 1992–2007, [w:] Strukturalne i kulturowe uwarunkowania aktywności zawodowej kobiet w Polsce, I.E. Kotowska (red.), Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2009.
15. ,,Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Raport tematyczny z badań" red. A. Chłoń-Domińczak, I. E. Kotowska, IBE, Warszawa 2015.
16. Wößmann L., How Equal are Educational Opportunities? Family Background and Student Achievement in Europe and the US, CESifo Working Paper, 1162, Category 4: Labour Markets, March 2004.