Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[65680] Artykuł:

ZASTOSOWANIE METODY GEORADAROWEJ DO OCENY POPRAWNOŚCI WYKONANIA KONSTRUKCJI GRUNTOWO-POWŁOKOWEJ

(APPLICATION OF GPR METHOD FOR SOIL-STEEL STRUCTURE EXUCUTION CORRECTNESS ASSESSMENT)
Czasopismo: JOURNAL OF CIVIL ENGINEERING, ENVIRONMENT AND ARCHITECTURE   Tom: XXXIV, Zeszyt: 64 nr 3/I, Strony: 153-164
ISSN:  2300-8903
Opublikowano: Lipiec 2017
Liczba arkuszy wydawniczych:  1.00
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Grzegorz Świt orcid logo WBiAKatedra Wytrzymałości Materiałów, Konstrukcji Betonowych i Mostowych *****Takzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport509.004.50  
Łukasz Kosno Niespoza "N" jednostki50.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 9


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

Badania nieniszczące  metoda georadarowa  przeglądy obiektów mostowych  konstrukcje gruntowo-powłokowe  SuperCor 


Keywords:

Non-destructive testing  GPR method  bridge inspection  soil-steel structures  SuperCor 



Streszczenie:

Konstrukcje gruntowo-powłokowe są obecnie szeroko stosowane ze względu
na swoje zalety, wśród których wymienić można: niższe koszty budowy i utrzymania
obiektu, skrócony czas wykonania oraz uproszczenie konstrukcji w porównaniu
z konstrukcjami klasycznymi. Nie bez znaczenia są również ich walory architektoniczne.
Konstrukcje podatne wykazują jednak istotne różnice w budowie
oraz sposobie pracy w stosunku do klasycznych konstrukcji sztywnych. Niezrozumienie
zachodzących zjawisk może powodować występowanie błędów projektowych
oraz wykonawczych, które mogą być przyczyną awarii, a w skrajnym przypadku
nawet katastrofy. Odpowiednio wczesne wykrycie błędów i ich eliminacja
pozwalają zatrzymać degradację obiektu i wydłużyć okres jego użytkowania.
W celu wykrycia występujących nieprawidłowości należy zastosować nieniszczące
metody badawcze (NDT), które umożliwiają ocenę poprawności wykonania zakrytych
elementów konstrukcyjnych. Jedną z najpopularniejszych metod badawczych
jest technika georadarowa,. Obecnie znajduje ona szerokie zastosowanie w budownictwie
komunikacyjnym, gdzie wykorzystuje się ją do oceny stanu technicznego
klasycznych konstrukcji mostowych, nawierzchni drogowych oraz lotniskowych,
czy nasypów kolejowych. Do chwili obecnej metoda georadarowa nie znalazła
jednak zastosowania w badaniach podatnych konstrukcji gruntowopowłokowych.
W artykule przedstawiono przykład zastosowania techniki georadarowej
do oceny poprawności wykonania oraz stanu technicznego obiektu mostowego
typu SuperCor. Jako rezultat badań uzyskano serię radargramów przetworzonych
przy użyciu dedykowanego oprogramowania, co umożliwiło określenie
prędkości propagacji fali w warstwach konstrukcyjnych oraz wykrycie niewłaściwego
wykonania warstw i elementów konstrukcyjnych




Abstract:

Soil-steel structures are widely used due to its advantages including lower cost of construction
and maintenance, quicker construction process and simplification of structure in comparison
to traditional structures. Architectural values are also significant. However flexible structures present
relevant differences in structure and work manner in relation to traditional rigid objects. Lack
of understanding of these phenomena may lead to design and execution faults that may be a reason
of failure, and in an extreme case even a building collapse. Early detection of faults and its elimination
allows to stop the deterioration of an object and to extend its service life. In order to detect
existing incorrectness, the non-destructive testing methods (NDT) should be applied. These methods
enable the assessment of inaccessible construction members execution correctness. One of the
most popular testing methods is Ground Penetrating Radar technique. Presently it is widely applied
in communication engineering for technical condition assessment of traditional bridge structures,
road and airfield pavements or railway embankments. To date GPR method is not applied
for flexible soil-steel structures assessment. This paper presents an example of GPR technique
application for assessment ofexecution correctness and technical condition of a SuperCor flexible
bridge structure. As a result a series of processed radargrams were obtained which allowed determination
of wave propagation velocity, detection of improper execution of structural layers and
construction members. The anomalies recorded may affect the life span of the structure



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Machelski Cz., Modelowanie mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2008.
[2] Janusz L., Madaj A., Obiekty inżynierskie z blach falistych. Projektowanie i wykonawstwo, Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2007.
[3] Kosno Ł., Świt G. "Behaviouranalysis of steel-shell-and-soil corrugated structure in the construction chase illustrated with SuperCor SC-57S", Conference Proceedings, p. 716-722, 24TH International Conference on Metallurgy and Materials Metal2015, Brno, Republika Czeska, 2015.
[4] Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, "Zalecenia projektowe I technologiczne dla podatnych konstrukcji inżynierskich z blach falistych", Załącznik do Zarządzenia Nr 9 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych I Autostrad, Żmigród, 18 marca 2004 r.
[5] Annan, A.P., "GPR For infrastructure imaging", Symposium Proceedings BB 85-CD, 6TH International Symposium on Non-Destructive Testing in Civil Engineering NDT-CE 2003, Berlin, Niemcy, 2003.
[6] Kosno, Ł., Sławski, Ł., Świt, G., Efektywność badań georadarowych przy ocenie poprawności wykonania I stanu technicznego konstrukcji z elementów prefabrykowanych, Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury – Journal of Civil Engineering, Environment and Architecture (JCEEA), tom XXXIII, zeszyt 63, nr 1/I/2016, styczeń-marzec, strona 19-26, DOI: 10.7862/rb.2016.2.
[7] Karczewski J., Zarys metody georadarowej, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, Kraków 2007.
[8] Michalski, J. B., Michalski, B. Zmiany reologiczne w konstrukcjach inżynierskich na przykładzie obiektów gruntowo-powłokowych
XII Świąteczna Drogowo-Mostowa Żmigrodzka Konferencja Naukowo-Techniczna "Przepusty i przejścia dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej", 11-12.12.2013. Żmigród : Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, 2013.
[9] Kosno, Ł., Sławski, Ł., Świt, G., GPR investigation of flexible soil-steel bridge structure, „9th International Conference on Bridges in Danube Basin”, 30.09 - 01.10.2016, Żilina, Słowacja.