Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[65680] Artykuł: ZASTOSOWANIE METODY GEORADAROWEJ DO OCENY POPRAWNOŚCI WYKONANIA KONSTRUKCJI GRUNTOWO-POWŁOKOWEJ(APPLICATION OF GPR METHOD FOR SOIL-STEEL STRUCTURE EXUCUTION CORRECTNESS ASSESSMENT)Czasopismo: JOURNAL OF CIVIL ENGINEERING, ENVIRONMENT AND ARCHITECTURE Tom: XXXIV, Zeszyt: 64 nr 3/I, Strony: 153-164 ISSN: 2300-8903 Opublikowano: Lipiec 2017 Liczba arkuszy wydawniczych: 1.00 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 9 Pełny tekst DOI YADDA/CEON Słowa kluczowe: Badania nieniszczące  metoda georadarowa  przeglądy obiektów mostowych  konstrukcje gruntowo-powłokowe  SuperCor  Keywords: Non-destructive testing  GPR method  bridge inspection  soil-steel structures  SuperCor  |
Konstrukcje gruntowo-powłokowe są obecnie szeroko stosowane ze względu
na swoje zalety, wśród których wymienić można: niższe koszty budowy i utrzymania
obiektu, skrócony czas wykonania oraz uproszczenie konstrukcji w porównaniu
z konstrukcjami klasycznymi. Nie bez znaczenia są również ich walory architektoniczne.
Konstrukcje podatne wykazują jednak istotne różnice w budowie
oraz sposobie pracy w stosunku do klasycznych konstrukcji sztywnych. Niezrozumienie
zachodzących zjawisk może powodować występowanie błędów projektowych
oraz wykonawczych, które mogą być przyczyną awarii, a w skrajnym przypadku
nawet katastrofy. Odpowiednio wczesne wykrycie błędów i ich eliminacja
pozwalają zatrzymać degradację obiektu i wydłużyć okres jego użytkowania.
W celu wykrycia występujących nieprawidłowości należy zastosować nieniszczące
metody badawcze (NDT), które umożliwiają ocenę poprawności wykonania zakrytych
elementów konstrukcyjnych. Jedną z najpopularniejszych metod badawczych
jest technika georadarowa,. Obecnie znajduje ona szerokie zastosowanie w budownictwie
komunikacyjnym, gdzie wykorzystuje się ją do oceny stanu technicznego
klasycznych konstrukcji mostowych, nawierzchni drogowych oraz lotniskowych,
czy nasypów kolejowych. Do chwili obecnej metoda georadarowa nie znalazła
jednak zastosowania w badaniach podatnych konstrukcji gruntowopowłokowych.
W artykule przedstawiono przykład zastosowania techniki georadarowej
do oceny poprawności wykonania oraz stanu technicznego obiektu mostowego
typu SuperCor. Jako rezultat badań uzyskano serię radargramów przetworzonych
przy użyciu dedykowanego oprogramowania, co umożliwiło określenie
prędkości propagacji fali w warstwach konstrukcyjnych oraz wykrycie niewłaściwego
wykonania warstw i elementów konstrukcyjnych
Soil-steel structures are widely used due to its advantages including lower cost of construction
and maintenance, quicker construction process and simplification of structure in comparison
to traditional structures. Architectural values are also significant. However flexible structures present
relevant differences in structure and work manner in relation to traditional rigid objects. Lack
of understanding of these phenomena may lead to design and execution faults that may be a reason
of failure, and in an extreme case even a building collapse. Early detection of faults and its elimination
allows to stop the deterioration of an object and to extend its service life. In order to detect
existing incorrectness, the non-destructive testing methods (NDT) should be applied. These methods
enable the assessment of inaccessible construction members execution correctness. One of the
most popular testing methods is Ground Penetrating Radar technique. Presently it is widely applied
in communication engineering for technical condition assessment of traditional bridge structures,
road and airfield pavements or railway embankments. To date GPR method is not applied
for flexible soil-steel structures assessment. This paper presents an example of GPR technique
application for assessment ofexecution correctness and technical condition of a SuperCor flexible
bridge structure. As a result a series of processed radargrams were obtained which allowed determination
of wave propagation velocity, detection of improper execution of structural layers and
construction members. The anomalies recorded may affect the life span of the structure