Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[63390] Artykuł: Influence of raceway waviness on the level of vibration in rolling-element bearingsCzasopismo: Bulletin of the Polish Academy of Sciences Technical Sciences Tom: 65, Zeszyt: 4, Strony: 541-551ISSN: 0239-7528 Opublikowano: Sierpień 2017 Liczba arkuszy wydawniczych: 0.70 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 20 ![]() ![]() Słowa kluczowe: łożyska toczne  drgania  falistość  Anderon  dziedziczność technologiczna  Keywords: rolling-element bearings  vibration  waviness  Anderon  technological heredity  |
W artykule dokonano ilościowej oceny wpływu odchyłki falistości RONt uzyskanej w zakresie 16 50 fal/obrót bieżni łożysk tocznych typu 6304 na poziom generowanych drgań. Pomiaru falistości dokonano w rzeczywistym miejscu styku kulek z powierzchniami bieżni. Analizę drganiową przeprowadzono w trzech zakresach częstotliwości: niskim LB (50÷300Hz), średnim MB (300÷1800Hz), wysokim HB (1800 do 10 000Hz) oraz pełnym paśmie RMS. Dodatkowo w artykule zaprezentowano procedurę określenia rzeczywistego punktu styku kulki z powierzchniami bieżni, tak aby określić miejsce pomiaru falistości. Przedstawiono sposób wyznaczenia kąta pracy kulkowego łożyska tocznego. W celu określenia zależności pomiędzy zbadanymi parametrami falistości, a generowanymi drganiami wyznaczono współczynniki korelacji liniowej Pearsona. Wyniki badań wykazały, że wzrost odchyłki falistości zarówno bieżni wewnętrznej jak i zewnętrznej powoduje wzrost poziomu generowanych drgań. Wpływ ten najbardziej jest widoczny dla średniego zakresu częstotliwości drgań.
This paper provides a quantitative analysis of how raceway waviness (RONt) in 6304-type bearings affects their vibration. The waviness
of bearing races was measured at the actual points of contact between the balls and the races. The measurements were conducted in the
range of 16–50 undulations per revolution (UPR). The bearing vibration was analyzed in three bandwidths of frequency: low (LB) (50 ÷ 300 Hz),
medium MB (300 ÷ 1800 Hz) and high HB (1800 ÷ 10 000 Hz), as well as in the full RMS bandwidth. The paper also presents the procedure
used to determine the actual points of contact between the ball and each race to specify the point of waviness measurement. The method of
calculation of the contact angle for a ball bearing is also discussed. The Pearson linear correlation coefficients were determined to analyze the
relationships between the waviness parameters and the level of vibration. The test results show that an increase in the surface waviness on the
inner and outer raceways causes an increase in the vibration level. The influence is most visible for the medium frequency bandwidth.