Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[62910] Artykuł: Entrepreneurship of students(PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ STUDENCKA)Czasopismo: Humanities and Social Sciences Tom: XXII, Zeszyt: 1/2017, Strony: 9-24 ISSN: 2300-9918 Opublikowano: Marzec 2017 Liczba arkuszy wydawniczych: 1.00 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 14 Pełny tekst DOI YADDA/CEON Słowa kluczowe: przedsiębiorczość  wynalazczość studencka  polityka rozwoju innowacji.  Keywords: entrepreneurship  students inventions  development of innovation policy.  |
Rynek pracy dla młodych osób w Unii Europejskiej staje się coraz bardziej konkurencyjny.
Wymaga to zmian w systemie kształcenia uniwersyteckiego, które powinno zostać
zorientowane na wzmocnienie kształtowania postaw przedsiębiorczych. Wiedza, umijętności
i kompetencje to trzy główne filaryobecnego kształcenia studentów. Jednakże wymagają
one wzmocnienia systemowego, które zapwniłoby studentom dostęp do udziału w badaniach
naukowych oraz w rozwiązywaniu codziennych problemów przedsiębiorstw.
Celem artykułu jest zaprezentowanie metodologii i wyników wsparcia wynalazczości
studenckiej, które testowano w ramach pilotażowego projektu zatytułowanego Systemowe
Wsparcie Wynalazczości Studenckiej w latach 2012-2013. Głównymi elemtami zaproponowanego
systemu wsparcia byłozorganizowanie krajowej giełdy wynalazczości studenckiej,
spotkań brokerskich, specjalistycznych szkoleń,a także zorganizowanie promocji wynalazków
studenckich na forum krajowym i międzynarodowym.
Realtaty pilotażowego projektu Systemowe Wsparcie Wynalazczości Studenckiej wskazują,
że istnieje niemała grupa studentów, którzy są twórcami lub współtwórcami wynalazków
i którzy oczekują systemowego wsparcia w zakresie rozwijania swojego produktu, lub
komercjalizacji, lub promocji wynalazku na poziomie krajowym i międzynarodowym.
Zgromadzone dane statystyczne potwierdzają wpływ projektu na pobudzenie aktywności
polskich studentów w przekształcaniu swoich pomysłów w patent, wzór użytkowy lub
przemysłowy. We wnioskach końcowych zwrócono uwagę na współzależność między zaproponowanymi
rozwiązaniamii oczekiwaniami środowiska studenckiego, naukowego,
a także przedsiębiorców i potencjalnych inwestorów.
Labour market of young people in the European community is becoming more and more
competitive. This requires changes in university priorities in order to build a system enhancing
entrepreneurial attitudes among students. Knowledge, skills and competencies are the
main three pillars of educational process at the university. However, all of them require creating
a system, which allows students to participate in research activities and in real daily
duties of enterprises in order to make teaching more practical. The main purpose of the paper
is to present a methodology and results of the support system oriented to students’ invention,
which was developed under nationwide pilot project entitled the Support System for
Students Invention in period from 2012 to 2013. The major components of the developed
methodology include the National Stock Exchange, Brokerage Event, proper training, and
promotion of their achievements on national and international level. The outcomes of the
project Support System for Students Invention indicate that there are many talented students
who have property rights to own inventions and who expect support in further development
of their own products, or their commercialization, or promotion of their achievements on national
or international level. The statistical data gathered confirmed an influence of the pilot
project on the engagement of Polish students in developing patents, utility models, or industrial
designs. In conclusion, it is stated that the results of the presented pilot project correspond
withthe expectations of the scientific community, students and even potential investors.