Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[61960] Artykuł: Influence of aging on the properties of F-T wax modified roadway bitumen(Wpływ starzenia na właściwości asfaltów drogowych modyfikowanych woskiem syntetycznym F-T)Czasopismo: Structure and Environment Tom: 2, Zeszyt: 9, Strony: 89-101 ISSN: 2081-1500 Opublikowano: 2017 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 9 Pełny tekst YADDA/CEON Słowa kluczowe: wosk syntetyczny  starzenie krótkoterminowe  starzenie długoterminowe  RTFOT  PAV.  Keywords: synthetic wax  short-term aging  long-term aging  RTFOT  PAV.  |
Przedmiotem badań i analiz przedstawionych w publikacji jest ocena wpływu starzenia krótko- i długoterminowego na właściwości asfaltów drogowych modyfikowanych środkiem niskowiskozowym. Jako lepiszcza referencyjne wykorzystano dwa asfalty drogowe: 35/50 oraz PMB 45/80-65. Modyfikator w postaci wosku syntetycznego Fischera-Tropscha dodawano w ilości 1,5%, 2,0%, 2,5% oraz 3%. Zakres badań obejmował: penetrację w 25˚C, temperaturę mięknienia wg metody „pierścień i kula” oraz temperaturę łamliwości wg Fraassa. Na podstawie powyższych parametrów obliczono wartość indeksu penetracji IP oraz temperaturowy zakres plastyczności TZP. Wszystkie właściwości określono w trzech etapach: przed starzeniem, po starzeniu krótkoterminowym wg metody RTFOT oraz po starzeniu długoterminowym wg metody PAV. Modyfikacja asfaltu woskiem syntetycznym spowodowała usztywnienie lepiszcza, tym samym zwiększając odporność mieszanki mineralno-asfaltowej na deformacje trwałe. Uzyskane wyniki badań pokazują, że zarówno starzenie krótko-, jak i długoterminowe spowodowało zwiększenie twardości i kruchości lepiszcza.
This study aimed at evaluating the impact of short-term and long-term aging on the properties of road bitumen modified with low-viscosity agents. Two types of road bitumen were used as reference binders: 35/50 and PMB 45/80-65. The modifier, Fischer-Tropsch synthetic wax, was added in 1.5%, 2.0%, 2.5% and 3% increments. The testing programme included the indication of the penetration at 25˚C, the Ring and Ball Softening Point and the Fraass Breaking Point. On the basis of these parameters calculated value of the penetration index PI and temperature plasticity range TPR. All properties were determined in three phases: prior to aging, after the bitumen had been aged in the short-term aging test, RTFOT, and after the bitumen had been aged in the long-term aging test, PAV. Modification of the bitumen made it stiffer thus increasing the resistance of the bituminous mixture to permanent deformation. The results show that both short-term and long-term aging contributed to increased hardness and brittleness of the binder.