Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[61960] Artykuł:

Influence of aging on the properties of F-T wax modified roadway bitumen

(Wpływ starzenia na właściwości asfaltów drogowych modyfikowanych woskiem syntetycznym F-T)
Czasopismo: Structure and Environment   Tom: 2, Zeszyt: 9, Strony: 89-101
ISSN:  2081-1500
Opublikowano: 2017
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Marek Iwański orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport333.003.00  
Małgorzata Cholewińska orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejNiespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport333.00.00  
Aleksandra Goreczna WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejNiespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport333.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 9


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

wosk syntetyczny  starzenie krótkoterminowe  starzenie długoterminowe  RTFOT  PAV. 


Keywords:

synthetic wax  short-term aging  long-term aging  RTFOT  PAV. 



Streszczenie:

Przedmiotem badań i analiz przedstawionych w publikacji jest ocena wpływu starzenia krótko- i długoterminowego na właściwości asfaltów drogowych modyfikowanych środkiem niskowiskozowym. Jako lepiszcza referencyjne wykorzystano dwa asfalty drogowe: 35/50 oraz PMB 45/80-65. Modyfikator w postaci wosku syntetycznego Fischera-Tropscha dodawano w ilości 1,5%, 2,0%, 2,5% oraz 3%. Zakres badań obejmował: penetrację w 25˚C, temperaturę mięknienia wg metody „pierścień i kula” oraz temperaturę łamliwości wg Fraassa. Na podstawie powyższych parametrów obliczono wartość indeksu penetracji IP oraz temperaturowy zakres plastyczności TZP. Wszystkie właściwości określono w trzech etapach: przed starzeniem, po starzeniu krótkoterminowym wg metody RTFOT oraz po starzeniu długoterminowym wg metody PAV. Modyfikacja asfaltu woskiem syntetycznym spowodowała usztywnienie lepiszcza, tym samym zwiększając odporność mieszanki mineralno-asfaltowej na deformacje trwałe. Uzyskane wyniki badań pokazują, że zarówno starzenie krótko-, jak i długoterminowe spowodowało zwiększenie twardości i kruchości lepiszcza.




Abstract:

This study aimed at evaluating the impact of short-term and long-term aging on the properties of road bitumen modified with low-viscosity agents. Two types of road bitumen were used as reference binders: 35/50 and PMB 45/80-65. The modifier, Fischer-Tropsch synthetic wax, was added in 1.5%, 2.0%, 2.5% and 3% increments. The testing programme included the indication of the penetration at 25˚C, the Ring and Ball Softening Point and the Fraass Breaking Point. On the basis of these parameters calculated value of the penetration index PI and temperature plasticity range TPR. All properties were determined in three phases: prior to aging, after the bitumen had been aged in the short-term aging test, RTFOT, and after the bitumen had been aged in the long-term aging test, PAV. Modification of the bitumen made it stiffer thus increasing the resistance of the bituminous mixture to permanent deformation. The results show that both short-term and long-term aging contributed to increased hardness and brittleness of the binder.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Woszuk A., Franus W.: Properties of the Warm Mix Asphalt involving clinoptilolite and Na-P1 zeolite additives. Construction and Building Materials, 2016, vol. 114, pp. 556-563. Doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.conbuildmat.2016.03.188.
[2] Iwański M., Cholewińska M., Mazurek G.: Viscoelastic properties of polymer modified bitumen in Warm Mix Asphalt technology in terms of ageing. Procedia Engineering, 2017, vol. 172, pp. 401-408. Doi: 10.1016/j.proeng.2017.02.007.
[3] Judycki J., Stienss M.: Mieszanki mineralno-asfaltowe na ciepło – przegląd dodatków, Drogownictwo, nr 7-8, 2010, s. 227-232.
[4] Iwański M., Mazurek G.: The influence of the low-viscosity modifier on viscoelasticity behavior of the bitumen at hight operational temperature. 8th International Conference Environmental Engineering, May 19-20, 2011, Vilnius, Lithuania, pp. 1097-1102.
[5] Piłat J., Radziszewski P.: Nawierzchnie asfaltowe. WKŁ, Warszawa 2010.
[6] Trzaska E.: Laboratoryjne metody badania procesu starzenia lepiszczy asfaltowych, symulujące starzenie technologiczne, eksploatacyjne. Nafta-Gaz, czerwiec 2010, s. 500-506.
[7] Goreczna A.: Wpływ dodatku wosku syntetycznego na starzenie asfaltu. Aktualne badania i analizy z inżynierii lądowej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2013, s. 511-518.
[8] Gaweł J., Kalabińska M., Piłat J.: Asfalty drogowe. WKŁ, Warszawa 2001.
[9] Stefańczyk B., Mieczkowski P.: Dodatki, katalizatory i emulgatory w mieszankach mineralno-asfaltowych. WKŁ, Warszawa 2010.
[10] Hurley G., Prowell B.: NCAT report 05-06, Evoluation of Sasobit for use in warm mix asphalt. Auburn 2005.
[11] Piłat J., Radziszewski P.: Ocena właściwości reologicznych drogowych lepiszczy asfaltowych w wyniku starzenia eksploatacyjnego PAV. Zbiór referatów X Międzynarodowej Konferencji: Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe, Kielce 2004.
[12] Radziszewski P.: Zmiany właściwości lepkosprężystych lepiszczy modyfikowanych i mieszanek mineralno-asfaltowych w wyniku procesu starzenia. Rozprawy naukowe nr 142, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok 2007.
[13] Iwański M., Cholewińska M., Mazurek G.: Właściwości asfaltu z dodatkami modyfikującymi po procesie starzenia krótkoterminowego. Budownictwo i Architektura, vol. 13(1) 2014, Politechnika Lubelska 2014, s. 15-27.
[14] Iwański M., Mazurek G.: Rheological characteristics of synthetic wax-modified asphalt binders. Polimery, 2012, 57, no. 9, pp. 661-664.
[15] Polacco G., Filippi S., Paci M.: Structural and rheological characterization of wax modified bitumens. Fuel, vol. 95, May 2012, pp. 407-416.
[16] Stefańczyk B., Mieczkowski P.: Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wykonawstwo i badania. WKŁ, Warszawa 2009.
[17] Cholewińska M.: Starzenie asfaltu drogowego 35/50 modyfikowanego asfaltem naturalnymi. Aktualne badania i analizy z inżynierii lądowej, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2013, s. 417-424.