Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[59160] Artykuł:

Implementation of the generalized viscoelastic Huet-Sayegh and Burgers model to determine the stiffness modulus of asphalt concrete

(Implementacja lepkosprężystego uogólnionego modelu Hueta-Sayegh oraz Burgersa do określenia modułu sztywności betonu asfaltowego)
Czasopismo: Structure and Environment   Tom: 8, Zeszyt: 4, Strony: 237-242
ISSN:  2081-1500
Opublikowano: Marzec 2016
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Grzegorz Mazurek orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej1009.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 9


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

liniowa lepkosprężystość  modelowanie  algorytm Quasi-Newtona  test dynamiczny 


Keywords:

linear visco-elasticity  modelling  Quasi-Newton algoritm  dynamic test 



Abstract:

The aim of this paper is to compare the possibility of application of two physical models, namely generalized Huet-Sayegh and Burgers model to describe the changes in stiffness modulus of asphalt concrete. Both models make sense only in range of the linear viscoelasticity. The modern design of the pavement structure increasingly forced to use more sophisticated techniques for modeling the properties of the bituminous mixtures. The study was found that the application of popular Burgers model is not capable to properly predict the properties of the asphalt concrete at high frequency load / low temperature and at high temperature / low frequency in comparison with the generalized Huet-Sayegh model.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Obara P., Iwański M., Strict and approximate dynamic analysis of rod structures taking into account the impact of axial forces, Procedia Engineering, XXIV R-S-P seminar, Theoretical Foundation of Civil Engineering (24RSP) (TFoCE 2015) 111, 324-330, 2015. doi:10.1016/j.proeng.2015.07.096
[2] Stefańczyk B., Mieczkowski P.: "Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wykonawstwo i badania" WKŁ Warszawa 2008.
[3] Katalog Wzmocnień i Remontó w Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych [Flexible and Semi-Rigid Pavement Maintenance and Rehabilitation Catalogue], GDDKiA, 2012.
[4] Kim Y.R.: Modeling of Asphalt Concrete, McGraw-Hill Construction, 2009.
[5] Monismith,C.L., Alexander, R.L., Secor, K.E.: Rheological behaviour of asphalt concrete, Assosiation of Asphalt Paving Technologies (AAPT), (1966), 556, 401-449.
[6] Marques S.P., Creus G.J.: Computational Viscoelasticity, Springer Briefs in Computational Mechanics, 2012.
[7] WT-2/2010 - Techical requirements - Bituminous mixtures - Annex 2, order nr 102, GDDKiA 2010
[8] EN 12697-26 Bituminous mixtures – Test methods for hot mix asphalt- Part 26: Stiffness, Annex D
[9] Kisiel I.: Reologia w budownictwie, Arkady, 206,1967.
[10] Benedetto H.D: Modelling the rheological properties of bituminous binders using the 2S2P1D Model, Construction and Building Materials, 38, (2013), pp. 395–406.
[11] Nagórski R.: Mechanika nawierzchn drogowych w zarysie [Road structures mechanics in general principle], PWN, Warsaw, 2014.
[12] Benker H.: Practical Use of Mathcad - Solving Mathematical Problems with a Computer Algebra System, Springer,1999.