Lotniskowy beton cementowy o podwyższonej odporności na działanie strumieni gorących gazów spalinowych pochodzących z dysz współczesnych statków powietrznych
(Airfield cement concrete with increased resistance to the operation of hot exhaust gas streams coming from nozzles of modern aircraft) w książce:Problemy badań i eksploatacji techniki lotniczej ISBN: 978-83-61021-81-0 Wydawca: Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych Opublikowano: 2016 Miejsce wydania: Warszawa Liczba stron: 16 Liczba arkuszy wydawniczych: 0.70
Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko
Wydział
Katedra
Procent udziału
Liczba punktów
Małgorzata Linek
WBiA
Katedra Inżynierii Komunikacyjnej
50
.00
Piotr Nita
50
.00
Grupa MNiSW: Rozdział w książce niepunktowanej Punkty MNiSW: 0
Streszczenie:
W pracy przedstawione zostały obciążenia, które generowane są na nawierzchnie lotniskowe ze szczególnym uwzględnieniem wymuszonych obciążeń termicznych. Omówiono zjawiska zachodzące w stwardniałym betonie na skutek działania wysokiej temperatury oraz uszkodzenia jakie obciążenia te powodują. Omówiono jedną z metod poprawy parametrów nawierzchni przez modyfikację składu mieszanki betonowej na przykładzie betonu cementowego stosowanego na nawierzchniach lotniskowych.
B I B L I O G R A F I A
1. Balicki W., Chachurski R., Głowacki, Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J., Szczeciński S.: Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja-eksploatacja-diagnostyka. Część I. Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa, 2010
2. Balicki W., Głowacki P., Godzimirski J., Szczeciński S., Chachurski R., Kozakiewicz A., Szczeciński J.: Wloty powietrzne turbinowych silników odrzutowych i ich wpływ na właściwości lotne samolotu oraz zagrożenia bezpieczeństwa latania, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Lotnictwa, Prace Instytutu Lotnictwa 2011, nr 213, str. 47-54
3. Balicki W., Kawalec K., Pągowski Z., Szczeciński S., Chachurski R., Kozakiewicz A., Głowacki P.: Wloty turbinowych silników odrzutowych – zagrożenia wirem wlotowym, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Lotnictwa, Prace Instytutu Lotnictwa 2009, nr 199, str. 17-24
4. Glinicki M. A.: Trwałość betonu w nawierzchniach drogowych. Wpływ mikrostruktury, projektowanie materiałowe, diagnostyka, Wydawnictwo Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, Wraszawa, 2011
5. Jamroży Z.: "Beton i jego technologie", PWN, 2000
6. Kwiecień A. „Uszkodzenia betonowych nawierzchni na przykładzie płyt lotniskowych” Inżynier Budownictwa, 2010
7. Linek M.: Beton nawierzchniowy o podwyższonych parametrach fizycznych i mechanicznych na działanie wymuszonych obciążeń temperatury, praca doktorska, Kielce, 2013
9. Linek M., Nita P.: Wpływ ceramicznego modyfikatora na wybrane charakterystyki fizyko-mechaniczne lotniskowego betonu nawierzchniowego, Konferencja Dni Betonu, Wisła, 2012
10. Nita P.: "Badanie skutków oddziaływań termicznych samolotów na nawierzchnie betonowe", Drogownictwo, nr 4, 1993, str. 77-80
11. Nita P.: Betonowe nawierzchnie lotniskowe. Teoria i wymiarowanie konstrukcyjne, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa, 2005
12. Nita P.: Budowa i utrzymanie nawierzchni lotniskowych, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 13. Nita P.: "Termiczne oddziaływania samolotów na nawierzchnie lotniskowe", Drogownictwo, nr 8, 1985, str. 187-192
14. Praca zbiorowa. Metody diagnozowania betonów i betonów wysokowartościowych na podstawie badań strukturalnych. Instytutu Podstawowych Problemów Techniki PAN, Warszawa, 2003
15. Rusin Z.: "Technologia betonów mrozoodpornych", Polski Cement, Kraków, 2002
16. Sprawozdanie z pracy naukowo-badawczej ITWL, „Badanie odkształceń termicznych i dynamicznych spowodowanych przez samoloty odrzutowe na betonowe nawierzchnie lotniskowe” Warszawa, 1992, nr bibl. 10230