Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[58140] Artykuł: Spatial and temporal aspects of prior and likelihood data choices for Bayesian models in road traffic safety analyses(Przestrzenny i czasowy aspekt wyboru rozkładów apriorycznych i danych dla funkcji wiarygodności dla modeli bayesowskich w analizach bezpieczeństwa ruchu drogowego)Czasopismo: Eksploatacja i Niezawodnosc – Maintenance and Reliability Tom: 10, Zeszyt: 1, Strony: 68-75 ISSN: 1507-2711 Opublikowano: Styczeń 2017 Liczba arkuszy wydawniczych: 0.50 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 25 Pełny tekst DOI Słowa kluczowe: model regresji bayesowskiej  informatywne rozkłady aprioryczne parametrów modelu  wiarygodność  bayesowska  klasyfikator statystyczny  status wypadku drogowego  cechy wypadku  drogowego  Keywords: Bayesian regression model  informative prior distributions for model parameters  likelihood data  statistical classifier  road accident severity  road accident features  |
Parametry bayesowskiego modelu regresji nie są wartościami stałymi tylko zmiennymi losowymi opisanymi przez pewne rozkłady
aposterioryczne. W celu zdefiniowania takiego rozkładu łączy się dwa źródła informacji: (1) rozkład aprioryczny, który reprezentuje
wcześniejszą wiedzę o parametrze modelu oraz (2) funkcję wiarygodności (wiarygodność bayesowską), która uaktualnia
wiedzę a’priori. Oba te elementy są przedmiotem badań w kontekście wykorzystania podejścia bayesowskiego w analizach bezpieczeństwa
ruchu drogowego. Badaniom podlega model wielokrotnej regresji logistycznej, który klasyfikuje status zdarzenia
drogowego. W modelu uwzględniono trzy grupy zmiennych objaśniających: charakterystyki miejsca lokalizacji wypadku, cechy
kierującego sprawcy oraz atrybuty wypadku. Ponieważ wypadki drogowe są rozproszone w czasie i przestrzeni, zaproponowano
i poddano dyskusji dwa aspekty wyboru źródeł informacji w procedurze modelowania bayesowskiego: czasowy i przestrzenny. W
obu podejściach rozkłady aprioryczne są definiowane na podstawie danych wybranych jako te, które generują uogólnioną wiedzę
o parametrach modelu, tworząc tło podlegające modyfikacji – w ten sposób wiedza aprioryczna ma cechę informatywności. Wiarygodność
bayesowska, modyfikująca rozkłady a’priori, jest definiowana za pomocą danych wprowadzających: (1) informację
specyficzną dla wybranej drogi – w przypadku aspektu przestrzennego lub (2) informację najnowszą – w przypadku aspektu czasowego.
Zaproponowane podejście zilustrowano w eksperymentach badawczych i przedstawiono wynikające z nich wnioski.
In a Bayesian regression model, parameters are not constants, but random variables described by some posterior distributions.
In order to define such a distribution, two pieces of information are combined: (1) a prior distribution that represents previous
knowledge about a model parameter and (2) a likelihood function that updates prior knowledge. Both elements are analysed in
terms of implementing the Bayesian approach in road safety analyses. A Bayesian multiple logistic regression model that classifies
road accident severity is investigated. Three groups of input variables have been considered in the model: accident location
characteristics, at fault driver’s features and accident attributes. Since road accidents are scattered in space and time, two aspects
of information source choices in the Bayesian modelling procedure are proposed and discussed: spatial and temporal ones. In both
aspects, priors are based on selected data that generate background knowledge about model parameters – thus, prior knowledge
has an informative property. Bayesian likelihoods which modify priors are data that deliver: (1) information specific to a road – in
the spatial aspect or (2) the latest information – in the temporal aspect. The research experiments were conducted to illustrate the
approach and some conclusions have been drawn.