Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[55040] Artykuł:

Zmiana parametrów fizycznych i wytrzymałości na ściskanie betonu lotniskowego pod wpływem hydraulicznego oleju mineralnego

(Variations of physical parameters and compressive strength of airfield concrete exposed to the influence of hydraulic mineral oil)
Czasopismo: Materiały Budowlane   Zeszyt: 11, Strony: 144-147
ISSN:  0137-2971
Opublikowano: Listopad 2016
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Małgorzata Linek orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej332.64  
Wojciech ŻebrowskiWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej342.72  
Paweł WolkaWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej332.64  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 8


DOI LogoDOI     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

lotnisko  nawierzchnia betonowa  beton cementowy  olej mineralny hydrauliczny  oddziaływanie  właściwości fizyczne  wytrzymałość na ściskanie 


Keywords:

airfield  concrete pavement  cement concrete  hydraulic mineral oil  effect  physical properties  compressive strength 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wpływ oleju mineralnego na zmianę cech fizycznych oraz parametrów mechanicznych betonu przeznaczonego na nawierzchnie lotniskowe. Analizowano wpływ oleju hydraulicznego stosowanego w statkach powietrznych na gęstość stwardniałego betonu, podciąganie kapilarne i wytrzymałość na ściskanie. Ocenie poddano również zmiany w mikrostrukturze wewnętrznej stwardniałych betonów. Betony zróżnicowano składem materiałowym, wykorzystując w stosie okruchowym kruszywo granitowe i kwarcytowe, w celu oceny wpływu rodzaju kruszywa na odporność stwardniałego betonu. Analizowano również wpływ długości przechowywania betonów w mediach na zmianę ich parametrów. Na podstawie wykonanych badań stwierdzono spadek wytrzymałości na ściskanie oraz wzrost gęstości betonów przechowywanych w oleju w stosunku do próbek betonu porównawczego.




Abstract:

This article presents the influence of mineral oil on the variations of physical characteristics and mechanical parameters of concrete intended for airfield pavements. Influence of hydraulic oil used in aircrafts on the density of hardened concrete, capillary action and compression strength were analysed. Changes of internal microstructure of hardened concrete were assessed, too. Concrete types were diversified in terms of material composition using granite and quartzite aggregate in aggregate composition in order to assess the influence of aggregate type on the hardened concrete resistance. The influence of the length of concrete storage time inmedia on their parameters variations was analysed, too. According to the conducted tests, compression resistance decline and the increase of concrete density stored in oil relative to the samples of comparative concrete was proved.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Błaszczyński Tomasz. 2003. „Korozja betonu w wyniku oddziaływania substancji węglowodorowych. Cz. 1. Mechanizmy niszczenia betonu przez produkty pochodzenia naftowego”. Ochrona przed Korozją (4): 91 – 96. [2] Błaszczyński Tomasz. 2003. „Korozja betonu w wyniku oddziaływania substancji węglowodorowych. Cz. 2. Sposób oceny stopnia korozji w wyniku oddziaływania substancji węglowodorowych”. Ochrona przed Korozją (6): 162 – 164. [3] Glinicki Michał A. 2011. Trwałość betonu w nawierzchniach drogowych. Wpływ mikrostruktury, projektowanie materiałowe, diagnostyka. Warszawa. IBDiM. [4] Ksit Barbara. 2004. „Zmiany masy i wytrzymałości zaolejonych betonów drogowych”. Materiały Budowlane (12): 62 – 63. [5] Nita Piotr. 2005. Betonowe nawierzchnie lotniskowe. Teoria i wymiarowanie konstrukcyjne. Warszawa, ITWL. [6] NO-91-A202:2006 Materiały pędne i smary – olej hydrauliczny mineralny dla lotnictwa i techniki naziemnej. [7] NO-17-A204: 2015 Nawierzchnie lotniskowe. Nawierzchnie z betonu cementowego. Wymagania i metody badań. [8] PN-EN 13877-2 Nawierzchnie betonowe. Część 2.Wymagania funkcjonalne dla nawierzchni betonowych. [9] PN-EN 12390-2:2011 Badania betonu. Część 2. Wykonanie i pielęgnacja próbek do badań wytrzymałościowych. [10] PN-EN 206:2014 Beton. Wymagania, właściwości, produkcja, zgodność. [11] PN-EN 12350-2:2011 Badanie mieszanki betonowej. Część 2. Badanie konsystencji metodą opadu stożka. [12] PN-EN 12350-7:2011 Badania mieszanki betonowej. Część 7. Badanie zawartości powietrza. Metody ciśnieniowe. [13] PN-V-83002:1999 Lotniskowe nawierzchnie z betonu cementowego. Wymagania ogólne i metody badań. [14] PN-EN 206:2014 Beton. Wymagania, właściwości, produkcja, zgodność. [15] Runkiewicz Leonard, Kazimierz Konieczny, R. Brzęk. 2002. „Zmiany wytrzymałości i odkształcalności betonu zaolejonego w konstrukcji”. Przegląd Budowlany (2): 62 – 63.