Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[55040] Artykuł: Zmiana parametrów fizycznych i wytrzymałości na ściskanie betonu lotniskowego pod wpływem hydraulicznego oleju mineralnego(Variations of physical parameters and compressive strength of airfield concrete exposed to the influence of hydraulic mineral oil)Czasopismo: Materiały Budowlane Zeszyt: 11, Strony: 144-147 ISSN: 0137-2971 Opublikowano: Listopad 2016 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 8 DOI YADDA/CEON Słowa kluczowe: lotnisko  nawierzchnia betonowa  beton cementowy  olej mineralny hydrauliczny  oddziaływanie  właściwości fizyczne  wytrzymałość na ściskanie  Keywords: airfield  concrete pavement  cement concrete  hydraulic mineral oil  effect  physical properties  compressive strength  |
W artykule przedstawiono wpływ oleju mineralnego na zmianę cech fizycznych oraz parametrów mechanicznych betonu przeznaczonego na nawierzchnie lotniskowe. Analizowano wpływ oleju hydraulicznego stosowanego w statkach powietrznych na gęstość stwardniałego betonu, podciąganie kapilarne i wytrzymałość na ściskanie. Ocenie poddano również zmiany w mikrostrukturze wewnętrznej stwardniałych betonów. Betony zróżnicowano składem materiałowym, wykorzystując w stosie okruchowym kruszywo granitowe i kwarcytowe, w celu oceny wpływu rodzaju kruszywa na odporność stwardniałego betonu. Analizowano również wpływ długości przechowywania betonów w mediach na zmianę ich parametrów. Na podstawie wykonanych badań stwierdzono spadek wytrzymałości na ściskanie oraz wzrost gęstości betonów przechowywanych w oleju w stosunku do próbek betonu porównawczego.
This article presents the influence of mineral oil on the variations of physical characteristics and mechanical parameters of concrete intended for airfield pavements. Influence of hydraulic oil used in aircrafts on the density of hardened concrete, capillary action and compression strength were analysed. Changes of internal microstructure of hardened concrete were assessed, too. Concrete types were diversified in terms of material composition using granite and quartzite aggregate in aggregate composition in order to assess the influence of aggregate type on the hardened concrete resistance. The influence of the length of concrete storage time inmedia on their parameters variations was analysed, too. According to the conducted tests, compression resistance decline and the increase of concrete density stored in oil relative to the samples of comparative concrete was proved.