Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[5490] Artykuł: Rola konsumenta w społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa (zarys problematyki), w: 50-lat kształcenia ekonomistów w Kielcach(The role of consumer in Corporate Social Responsibility (general outline of subject))Czasopismo: Studia i Materiały. Miscellanea Oeconomicae Tom: 18, Zeszyt: 1, Strony: 227-237 ISSN: 2081-2345 Opublikowano: 2014 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 7 Słowa kluczowe: cele społeczne  konsument  społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw  Keywords: social aims  consumer  Corporate Social Responsibility  |
Sposób i zakres angażowania się przedsiębiorstw w urzeczywistnianie celów ogólnoludzkich nieustannie ewoluuje wraz z rozwojem społecznym. Każdy kolejny etap rozwoju społecznego wnosi nowe ideały, przekonania i standardy cenione przez społeczności. Oprócz procesów legislacji i regulacji, na danym etapie rozwijają się różnorodne normy społeczne, które wyrażają prawidłowe lub akceptowalne zachowania. Stan świadomości konsumentów, którego wyznacznikiem jest stopień dostrzegania przez nich korelacji między aspektami ekonomicznymi, ekologicznymi i społecznymi każdej działalności, istotnie wpływa na ich wybory rynkowe.
Realizowane przez przedsiębiorstwo cele społeczne ustalane w sposób „oddolny” stanowią istotną składową wartości jego produktów oraz są ważnym kryterium transakcji rynkowych. Jeśli konsument na tle swojej społeczności staje się punktem odniesienia wszystkich działań przedsiębiorstwa i jest włączany do procesu kreowania oferowanej mu wartości, w rezultacie decyduje też o ostatecznej strukturze jego dóbr i usług.
The role of consumer in Corporate Social Responsibility (general outline of subject)
The method and scope of enterprises’ involvement in the implementation of universal human aims, especially those relating to the common future, continually evolves along with the social development. Every new stage of the social development brings new ideas, beliefs and standards which society respects. Apart form the legislation processes and regulations, each stage constitutes the development of the social norms concerning the right and acceptable behaviors. The consciousness of consumers, determinant of which is the correlation between the economic, ecological and social aspects of each activity, influences the market choices as well.
The social aims „proceeding from the rank” implemented by an enterprise constitute an essential component of their products’ value and these are a significant criterion for the market transactions. If the consumer on the background of the society becomes a point of reference concerning all activities of an enterprise and is included in creation of the value offered to him, in the consequence he decides about the definite structure of its goods and services.