Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Trwałość lotniskowych nawierzchni betonowych najczęściej utożsamia się z jej wysoką odpornością na obciążenia statyczne i dynamiczne. Jednak decydującym obciążeniem dla szczególnych fragmentów nawierzchni lotniskowych jest obciążenie termiczne, które emitowane jest z dysz samolotów odrzutowych. Czynnikiem wywołującym przyspieszoną destrukcję nawierzchni są gorące gazy spalinowe. Do tych szczególnych fragmentów naziemnego pola ruchu zaliczyć można: końcowe fragmenty dróg startowych, płaszczyzny postoju samolotów, płaszczyzny prób silników. Istotę referatu stanowi propozycja takiej modyfikacji składu betonu, która w istotny sposób przedłuża okres normalnej i bezpiecznej pracy tych nawierzchni nie wywołując niszczących zmian w strukturze betonu, kształtując jego pożądane cechy trwałościowe. Istota rozwiązania polega na wykorzystaniu w składzie betonu ceramicznego modyfikatora. Zastosowany modyfikator wpływa na zmianę mikrostruktury betonu, a w konsekwencji na poprawę parametrów fizycznych i mechanicznych stwardniałego betonu.
Durability of airfield concrete pavements is usually linked with their high resistance to static and dynamic loads. But it is the thermal stress from the jet aircraft’s nozzles that is the critical factor for certain areas of the airfield pavement, with high exhaust gases causing accelerated failure. These certain areas of the traffic field include the extreme sections of runways, aprons and engine run-up areas. Modification of concrete composition is proposed to significantly extend the service life of the airfield surface, provide its safe performance without detrimental changes in the concrete structure and develop the desirable durability characteristics of the pavement. The key to the solution is the ceramic modifier, which added to the concrete formulation changes its microstructure and, as a result, improves the physical and mechanical parameters of the hardened concrete.