Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Streszczenie: W pracy przeprowadzono symulacyjne badania dynamicznego oddziaływania na tor modelu dwuosiowego szynobusu, przy uszkodzonych tłumikach zawieszenia. Dodatkowo przyjęto, że na powierzchniach tocznych jego zestawów kołowych, wytworzyły się deformacje, takie jak płaskie miejsca, nalepy i owale. Wyznaczono przebiegi czasowe wartości sił oddziaływania takich kół na szyny przy różnych prędkościach i masach szynobusu oraz parametrach podtorza, dla sprawnych i uszkodzonych tłumików. Na podstawie amplitud tych sił, wyznaczono 3D charakterystyki i oceniono ich wrażliwość, dla różnych kombinacji uszkodzeń tego pojazdu.
Abstract: Results of the simulation studies of dynamic interaction of the biaxial model of the light rail vehicle (railbus) and the rails were presented in the contribution. Defective suspension elements (dampers) were also taken into account. In addition, it was assumed that on the wheel surface of the wheelset deformations appeared, such as flat places, accretions and ovals. Time series of the impact forces between the defective wheels and the rails at different vehicle speeds and for a few variants of the railbus masses as well as the track substructure parameters were calculated. The influence of the efficient and damaged dampers was also studied. On the basis of the evaluated amplitudes of the forces 3D characteristics were determined and their diagnostic sensitivity for different combinations of defects of the vehicle were rated.
B I B L I O G R A F I A[1] Canjea S., Lovejoy L.G.: TCRP Report 155: Track Design Handbook for Light Rail Transit. Second Edition. Chapter 2: Light Rail Transit Vehicles. Transportation Research Board of the National Academies, Washington, DC, 2012, pp. 2.1-2.58. [2] Chudzikiewicz A.: Simulation of Rail Vehicle Dynamics in MATLAB Environment, Vehicle System Dynamics, 33, 2000, pp.107–119. ISSN 0042-3114 [3] Kwaśnikowski J., Małdziński L., Borowski J., Firlik B., Gramza G.: Analiza przyczyn intensywnego zużycia powierzchni tocznych kół autobusu szynowego. Pojazdy Szynowe, nr 2/2007, pp. 1-13. ISSN-0138-0370 [4] Lesiak P.: Mobilna diagnostyka szyn w torze kolejowym. Wyd. Politechniki Radomskiej, seria monografie, nr 116, Radom 2008, p. 202. [5] Lesiak P., Podsiadło R.: Symulacyjne badania dynamicznego oddziaływania koła z płaskim miejscem na szynę w środowisku Universal Mechanizm Loco. Logistyka 6/2011 (CD), pp. 2215-2222. ISSN 1231-5478. [6] Lesiak P., Podsiadło R.: Symulacyjne badania oddziaływania nalepów kół wagonowych na tor. Logistyka 3/2012 (CD), pp.1287-1293. ISSN 1231-5478. [7] Lesiak P., Podsiadło R.: Symulacyjne badania oddziaływania na tor kolejowy koła z eliptyczną deformacją średnicy. Logistyka 3/2015 (CD), pp. 4437-4444. ISSN 1231-5478. [8] Pawełczyk M., Lesiak P., Podsiadło R.: Simulation study of the 4-axle wagon damaging impact on the track caused by some deformations of the wheel. 22th International Conference, Current Problems in Rail Vehicles - PRORAIL 2015. Proceedings Vol. II, September 16 – 18, 2015, Žilina, Slovakia, pp. 115-125. [9] Podsiadło R.: Wspomaganie komputerowe w symulacji dynamiki ruchu pojazdów szynowych. Logistyka 6/2014 (CD), pp. 8846-8850. ISSN 1231-5478 [10] Tomaszewski T.: Symulacje komputerowe dynamiki pojazdów szynowych. Technika Transportu Szynowego 2004 nr 10, pp. 58-61. ISSN 1232-3829. [11] Towpik K.: Infrastruktura drogi kolejowej. Obciążenia i trwałość nawierzchni. Wyd. ITE - PIB, Warszawa – Radom 2006, p. 214. [12] Universal Mechanizm – ver.6.0, Help Documentation, Laboratory of Computational Mechanics Brayansk State Technical University. Getting Started: Railway Vehicle Dynamics.