Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[51360] Artykuł: Konstrukcja cykli jazdy komunikacji miejskiej w Kielcach(Construction of the Kielce Driving Cycles)Czasopismo: Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe Tom: 2016, Zeszyt: 12, Strony: 1372-1376 ISSN: 1509-5878 Opublikowano: Grudzień 2016 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 7 Pełny tekst |
W artykule zaprezentowano metodologię konstrukcji cykli jazdy. Ustandaryzowane cykle jazdy, wykorzystywane m.in. do badań homologacyjnych, realizowane są w warunkach laboratoryjnych i nie odzwierciedlają rzeczywistych warunków eksploatacji, przez co otrzymane wyniki są nie adekwatne do wielkości emisji szkodliwych związków i zużycia paliwa uzyskiwanych w warunkach rzeczywistych. W związku z tym wiele miast opracowało własne cykle badawcze, odzwierciedlające charaktery-styczny dla nich ruch uliczny. Na podstawie rejestracji parametrów ruchu pojazdu komunikacji miejskiej, prowadzonych w warunkach ruchu drogowego w Kielcach, wyznaczono rzeczywiste i reprezentatywne cykle jazdy, które mogą posłużyć do wyznaczania parametrów energetycznych autobusów z napędem hybrydowym i elektrycznym.
methodology of the driving cycles construction has been presented in the paper. Driving cycle provides a repre-sentative speed-time profile of driving behavior in a specific city or area. The standard driving cycles, such as NEDC, FTP, UDDS, J01, are not representative for real driving patterns. The resulted estimates, based on standard laborato-ry tests, are differ from real-world driving. The Kielce Driv-ing Cycles (KDC) are based on real driving data of city bus. The KDCs reflect unique driving profiles and registered traffic data and characterize the road network, place and level of congestion, number of traffic lights as well as dis-tances between bus stops. Kielce Driving Cycles can be a useful tool for the re-search of energy consumption and pollution evaluation for the vehicle testing taking into account different configura-tions of the hybrid power systems of the urban buses.