Rozwój systemów wykorzystujących akumulację energii w transporcie szynowym
(Development of the Systems Utilizing Energy Storage in Railway Transportation) Czasopismo: Technika Transportu Szynowego Tom: 17, Zeszyt: 10, Strony: 41-46 ISSN: 1232-3829 Opublikowano: Pażdziernik 2011
Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko
Wydział
Katedra
Procent udziału
Liczba punktów
Marek Pawełczyk
WMiBM
Katedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*
100
4.00
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 4
Napędy hybrydowe nie są, wbrew temu, co się sądzi, pomysłem nowym. Pierwsze zastosowania tych napędów datują się na początek ubiegłego stulecia, przy czym początkowo ograniczały się one do pojazdów drogowych. W ostatnich latach daje się zaobserwować zwiększone zainteresowanie napędami hybrydowymi przez producen-tów taboru kolejowego. Niniejszy artykuł stanowi próbę przedstawienia tendencji rozwojowych w tym zakresie w kontekście rosnących cen nośników energii i troski o środowisko naturalne.
B I B L I O G R A F I A
[1] History of Hybrid Vehicles | Hybrid Cars. http://www.hybridcars.com/history/history-of-hybrid-vehicles.html (2.05.2010) [2] Maruyama, N., Fly-wheel type electric railway energy saving substation. Japanese Railway Engineering, Vol. 21, No. 2, 1981. [3] Satoru S., Wayside and on-board storage can capture more regenerated energy. Railway Gazette International, 2.07.2007 (przedruk dostępny na stronie internetowej http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/10/wayside-and-on-board-storage-can-capture-more-regenerated-energy.html - 2.05.2010) [4] New York orders flywheel energy storage. Railway Gazette International, 14.08.2009 (przedruk dostępny na stronie internetowej http://www.railwaygazette.com/news/ single-view/view/10/new-york-orders-fly-wheel-energy-storage.html – 2.05.2010) [5] Gunselmann W., Höschler P., Reiner, G., Energiespeichereinsatz im Statbahnnetz Köln. Elektrische Bahnen 98 (2000) z. 11-12. [6] Pawełczyk M., Ocena korzyści związanych z zastosowaniem zasobników energii w trakcji elektrycznej prądu stałego. Materiały Międzynarodowej Konferencji MET ‘2001. Gdańsk 2001. [7] Pawełczyk M., Zasobniki energii w transporcie – możliwości zastosowań i korzyści. Spedycja, Transport, Logistyka, nr 3/2001. [8] Baxter R., Energy storage: enabling a future for renewables? Renewable Energy World July-August 2002. [9] Bowler M.E., Flywheel energy systems: Current status and future prospects. Magnetic Material Producers Association Joint Users Conference, 1997. [10] Marshall J., Supercharging Ahead: Bay Area firms lead in race to develop high-tech device. San Francisco Chronicle, January 29, 1997. [11] Energy Storage. Ultracapacitors and Batteries. A leaflet of the Argonne National Laboratory. Argonne, Illinois. [12] Vouk V., Pojazdy z napędem hybrydowym. Świat Nauki, nr 12, 1997. [13] Rappenglück W., Pfister, F., Elektrischer Triebwagen für Fahrleitungs- und Batteriebetrieb. ETR (30) 9 – 1981. [14] Reuyl J.S., Schuurmans, P.J., Policy Implications of Hybrid-Electric Vehicles. Final Report to NREL under Subcontract # ACB-5-15337-01. April 22, 1996. [15] Szumanowski A., Akumulacja energii w pojazdach. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1983. [16] Mierzejewski L., Szeląg A., Aktualne kierunki ograniczania zużycia energii elektrycznej w transporcie kolejowym. Technika Transportu Szynowego, lipiec-sierpień 2004. [17] Van Mierlo J., Van den Bossche P., Maggetto G., Models of energy sources for EV and HEV: fuel cells, battery, ultracapacitors, flywheels and engine-generators. Journal of Power Sources 128 (2004) 76-89. [18] Lechner M., Reiner K., Einsatz eines Batterienspeichers bei einer Bergbahn. Elektrische Bahnen 93 (1995) H. 8. [19] Zapiski maszynisty – Pamiętnik maszynisty – bloog.pl. http://1435mm.bloog.pl/id,2867584,title,EPA42,index.html?ticaid=6a406 (2.05.2010) [20] London Underground battery-electric locomotives. Artykuł w Wikipedii: http://en.wikipedia.org/wiki/London_Underground_battery-electric_locomotives (2.05.2010) [21] V Japonsku se bude jezdit hybridním vlakem. http://www.zelpage.cz/zpravy/5014 (1.05.2010). [22] Autorail à grande capacité. Artykuł w Wikipedii: http://en.wikipedia.org/wiki/Autorail_%C3%A0_grande_capacit%C3%A9 (3.05.2010) [23] Hybrid train. Artykuł w Wikipedii: http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Locomotive (1.05.2010). [24] Michnej M., Szkoda M., Współczesne rozwiązania hybrydowych układów napędowych spalinowych pojazdów trakcyjnych. Technika Transportu Szynowego, nr 10/2007. [25] RailPower's Green Goat Locomotives Hybrids and Gensets. Strona internetowa http://www.american-rails.com/green-goat-locomotives.html (4.05.2010). [26] Tokuyama K., Shimada M., Terasawa K., Kaneko T., Practical Application of a Hybrid Drive System for Reducing Environmental Load. Hitachi Review Vol. 57 (2008) , No. 1. [27] Furuta R., Development of new energy train. 9th UIC Environment Coordinators Conference. Innovation Session: The Trains of the Future. Marseille 13th of October 2006. http://www.uic.org/spip.php?article1563 [28] KiHa E200. Artykuł w Wikipedii http://en.wikipedia.org/wiki/KiHa_E200 (3.05.2010)