Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[48804] Artykuł:

TESTING THE INFLUENCE OF CAR LOAD AND PRESSURE IN TYRES ON THE VALUE OF DAMPING OF SHOCK ABSORBERS SPECIFIED WITH THE USE OF THE EUSAMA METHOD

(Badania wpływu obciążenia pojazdu i ciśnienia w ogumieniu na wartość tłumienia amortyzatorów określaną metodą Eusama)
Czasopismo: Diagnostyka   Tom: 13, Zeszyt: 3, Strony: 45-50
ISSN:  1641-6414
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*333.50  
Marek Jaśkiewicz orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*333.50  
Tomasz Wdowski33.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 7


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

amortyzator  diagnostyka  metoda Eusama  błąd pomiarowy 


Keywords:

shock absorbers  diagnostics  Eusama method  measurement error 



Streszczenie:

Niniejszy artykuł zawiera krótki opis dostępnych metod diagnostycznych według których analizowany jest stan techniczny amortyzatorów samochodowych. W polskich stacjach diagnostycznych powszechnie wykorzystuje się urządzenia działające w oparciu o metodę Eusama. Metoda ta ma wiele zalet ale posiada również pewne ograniczenia, o których diagnosta powinien wiedzieć. W pracy dokonano analizy jak niedostosowanie się do przyjętego przepisami sposobu badania wpływa na wartość tłumienia amortyzatorów.




Abstract:

This article contains a short description of available diagnostic methods according to which the technical condition of car shock absorbers is analysed. In Polish diagnostic stands, the devices operating based on Eusama method are commonly used. This method has many advantages, but it also has certain limitations about which the analyst should know. The paper presents the analysis showing how the failure to observe the accepted in regulations way of examining influences the value of damping of shock absorbers.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Road accidents in Poland in 2012. Annual Report, General Police Headquarters. www.policja.pl
[2] Jaśkiewicz M., Jurecki R. The analysis of Safety on Polish Roads between 2000-2010. Transport and Communication Scientific Journal, 1/2013, ISSN 1336-7676, pp. 8-14.
[3] Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. „W sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach”(in Polish)
[4] Obwieszczenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 czerwca 2013 r. „W sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury „W sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia”(in Polish)
[5] Kupiec J., Ślaski G., Errors in assessing the ability of attenuation of shock absorbers with the use of Eusam method. Diagnostyka’30. Vol. 1. PTDT, p. 301-304.
[6] Lozia Z. Badania kontrolne samochodów. Praca zbiorowa. WKiŁ. Warszawa 2000.
[7] Stańczyk T.L., Strachowski P. O możliwości ulepszenia metody badania amortyzatorów wg zaleceń EUSAMA. Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej, seria Mechanika nr 71. Wyd. Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2000r. pp. 235-240 (in Polish)
[8] Zdanowicz P. Assessment problems during the shock-absorbers condition tests on EUSAMA stand. Logistyka 2010, no. 4 article on CD.
[9] Bocheński C., Lozia Z., Mikołajczuk J.: Próba obiektywnej oceny metody badań amortyzatorów zamontowanych w pojeździe, zalecanej przez Zrzeszenie EUSAMA. Materiały X Konferencji „Diagnostyka maszyn i pojazdów” cz. I. Wyd. ATR Bydgoszcz, 1999r, pp. 59-70 (in Polish).
[10] Wierzbicki S.: Diagnosing microprocessorcontrolled systems. Polska Akademia Nauk, Teka Komisji Motoryzacji i Energetyki Rolnictwa, Tom VI, Lublin, 2006, p. 183-188.