Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Abstract: The article presents the analysis of the impact of the safety belt used onto a man sitting in a chair. The tests were conducted for small-speed collisions for three centile groups: 5, 50 and 95-centile group respectively. Each of those groups comprised men between 20 to 35 years of age. The tests were conducted on the inclined plane type device simulating the collision of a vehicle with the speed of approx. 12 km/h. Three types of safety belts were used for the tests: two-point, three-point and four-point belts. The results of analyses are presented in this article.
B I B L I O G R A F I A1. STOKŁOSA J.: Wybrane aspekty pasywnego bezpieczeństwa samochodów ciężarowych. 9th International Science-Technical Conference AUTOMOTIVE SAFETY 2014 Problemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych, Materiał Konferencyjne, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2014, 378–384.
2. FIGLUS T., WILK A., GAWRON A.: Wpływ uczestników ruchu drogowego na stan bezpieczeństwa ruchu na obszarze miasta. Proc. VI International Conference Transport Problems 2014, 184–194.
3. JURECKI R., JAŚKIEWICZ M.: Analysis of road accidents in Poland over the last ten years. Scientific Journals Maritime University of Szczecin 32(104) z. 2, 2012, 65–70.
4. PROCHOWSKI L., ZIELONKA K.: Experimental research on the influence of seat anchorage on dynamic loads acting on passengers’ heads during a bus impact against an obstacle. Automotive Safety Problems, Vol. 1, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2012, 127–135.
5. PROCHOWSKI L., ZIELONKA K.: Badania eksperymentalne wpływu mocowania foteli autobusu na obciążenia dynamiczne głowy pasażerów podczas wypadku drogowego. VIII Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna Problemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych, Materiały konferencyjne, Kielce 2012, 257–263.
6. JAŚKIEWICZ M.: Technical Solutions for Motor Vehicles Within Passive Safety. Horizonty Dopravy. Veda – Vyskum – Prax 5, 2011, 8–13.
7. JAŚKIEWICZ M.: Badanie prędkości odczuwalnej kierowców w testach zderzeniowych. 6th International Conference Road and urban transport and sustainable development CMDTUR 2012, University of Žilina, Žilina-Stráža, SLOVAKIA 19–20 April, 124–130.
8. WIĘCKOWSKI D.: The fundamentalis of biomechanical modeling in transport facilities. The Archives of Automotive Engineering 2, 2011, 81–96.
9. WITASZEK K.: Wykonanie pomiarów za pomocą kamery szybkoobrotowej na stanowisku typu równia pochyła dla 5, 50 oraz 95 centylowej grupy mężczyzn (kierowców). Praca dyplomowa magisterska, Kielce 2014.