Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[48010] Artykuł:

The analysis of the impact of the design parameters on the friction torque in ball bearings

(Analiza wpływu wybranych parametrów konstrukcyjnych łożysk tocznych na ich moment oporowy.)
Czasopismo: Tribologia   Tom: XLVII, Zeszyt: 3, Strony: 11-19
ISSN:  0208-7774
Opublikowano: Wrzesień 2016
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Łukasz Gorycki orcid logoWMiBMKatedra Technologii Mechanicznej i Metrologii*406.00  
Stanisław Adamczak orcid logoWMiBMKatedra Technologii Mechanicznej i Metrologii*304.50  
Włodzimierz Makieła orcid logoWMiBMKatedra Technologii Mechanicznej i Metrologii*304.50  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 15


Pełny tekstPełny tekst    
Słowa kluczowe:

Łożyska toczne  moment oporowy  współczynnik tarcia  współczynnik opasania 


Keywords:

Ball bearings  frictional moment  coefficient of friction  curvature ratio 



Streszczenie:

Wśród wielu czynników, które mają wpływ na moment oporowy w łożyskach są parametry konstrukcyjne. Do tych parametrów zaliczamy: współczynnik opasania (stosunek promienia bieżni do średnicy kulki) oraz dokładność wykonania bieżni. Chociaż są to czynniki mające wpływ na moment oporowy nie są one uwzględniane we wzorach stosowanych do wyznaczenia teoretycznego momentu oporowego. W niniejszym artykule przeprowadzono analizę mającą na celu wyznaczenie ilościowego wpływu współczynnika opasania na moment oporowy w łożyskach tocznych. W celu ustalenia ilościowego wpływu tego parametru przeprowadzono analizę regresji liniowej, na pięciu grupach łożysk, przy pięciu zadanych parametrach pomiarowych (prędkości obrotowej, obciążeniu promieniowym i osiowym oraz współczynniku opasania wewnętrznego i zewnętrznego pierścienia).




Abstract:

One of the many factors influencing the frictional moment in the bearings are construction parameters. These parameters include: curvature ratio (the ratio of the radius of the track to the diameter of the ball) and the accuracy of the track shape. Although these factors influence the frictional moment, they are not included in the model used to determine the theoretical frictional moment. In this article an analysis was carried out to determination the quantitative impact of the curvature ratio at the frictional moment in ball bearings. In order to determine the quantitative effects of this parameter an linear regression analysis was carried out on five groups of bearings, and under five measuring parameters (the rotational speed, the radial and axial load and curvature ratio of the inner and outer ring).



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Wpływ smarowania i zanieczyszczenia na trwałości łożyska, część 1. Evolution nr 2/2010.
2. Gorycki Ł., Domagalski R., Zmarzły P., Pomiary momentów oporowych łożysk tocznych w aspekcie dokładności kształtowo-wymiarowej elementów współpracujących. Mechanik nr 3/2015, s. 187–193.
3. Gorycki Ł., Analysis of the Impact of the Cage Type on the Frictional Moment Ball Bearings. Journal of Mechanics Engineering and Automation, Vol. 8, No. 8 (2015): pp. 450÷453.
4. SKF katalog łożysk tocznych.
5. Krzemiński-Freda H., Łożyska toczne. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa 1985.
6. Muciek A., Wyznaczanie modeli matematycznych z danych eksperymentalnych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław 2012.
7. Jankowski R., Lubowiecka I., Witkowski W., Matlab – podstawy programowania. Politechnika Gdańska, Wydział Inżynierii Lądowej. Gdańsk 2001.