Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[44994] Artykuł: Charakterystyki wydzielania ciepła podczas procesu spalania oleju napędowego i estrów oleju rzepakowego(Heat release characteristics in the combustion of diesel oil and rapeseed oil esters)Czasopismo: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Zeszyt: 1(92), Strony: 109-117 ISSN: 1642-347X Opublikowano: 2013 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 4 ![]() Słowa kluczowe: silnik spalinowy  wykres indykatorowy  wydzielanie ciepła  paliwo silnikowe  paliwo silnikowe  spalanie paliwa  Keywords: combustion engine  indicator diagram  heat release  engine fuel  engine fuel  fuel combustion process  |
W artykule przedstawiono wyniki badań silnika AD3.152 UR zasilanego paliwem mineralnym (węglowodorowym) EKODIESEL ULTRA D oraz estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego FAME pozwalające wyznaczyć charakterystyki wydzielania ciepła podczas procesu spalania. Analiza eksperymentalnie wyznaczonych wykresów przebiegu zmiany ciśnienia paliwa w przewodzie wtryskowym i wzniosu iglicy wtryskiwacza umożliwia wyznaczenie kąta wyprzedzenia wtrysku. Wyznaczanie charakterystyk względnej szybkości wydzielania się ciepła podczas procesu spalania przeprowadzono w oparciu o eksperymentalnie sporządzone wykresy indykatorowe silnika AD3.152 UR pracującego według zewnętrznej charakterystyki prędkościowej.
The paper presents the results of investigations into AD3.152 UR engine running on EKODIESEL ULTRA D mineral (hydrocarbon) fuel and FAME rapeseed oil fatty acid methyl esters. The experimental results made it possible to determine heat release characteristics in the combustion process. The analysis of experimentally obtained profiles of fuel pressure changes in the fuel rail and those of injector needle lift allowed determining the injection advance angle. The characteristics of the relative rate of heat release in the combustion process was determined on the basis of experimentally obtained indicator diagrams for AD3.152 UR engine working in the external speed characteristics.