Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[41264] Artykuł:

Model kierowcy do analizy sytuacji przedwypadkowych –podobieństwa i różnice wyników badań na torze i w symulatorze

(Driver Model for the analysis of pre-accident situations - similarities and differences of results on a track and in a simulator)
Czasopismo: Archiwum Motoryzacji   Zeszyt: 1, Strony: 31-54
ISSN:  1234-754X
Opublikowano: 2011
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*502.50  
Tomasz Lech Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*502.50  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 5


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

symulacja komputerowa  symulator jazdy  sytuacja przedwypadkowa  tor  zachowanie kierowcy 


Keywords:

computer simulation  driver behaviour  pre-accident situations  simulator  track 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono badania sytuacji przedwypadkowej, przeprowadzone na torze samochodowym oraz w symulatorze jazdy. Celem badań była weryfikacja poprawności opracowanego modelu kierowcy dla analizy tego typu sytuacji oraz identyfikacja jego parametrów. W artykule dokonano porównania parametrów charakteryzujących zachowanie kierowców w obu środowiskach badawczych. Ponieważ kierowca mógł wybierać rodzaj manewru obronnego - hamowanie lub (i) omijanie przeszkody, porównano częstość podejmowania obu tych manewrów, w każdym ze środowisk badawczych. Przeprowadzono porównanie czasu reakcji kierowców zarówno przy hamowaniu, jak i przy skręcie. Wyznaczono współczynniki korelacji między średnim czasem reakcji uzyskiwanym na torze i w symulatorze. Porównano również sposób realizacji manewrów (przebiegi opóźnienia i skrętu w funkcji czasu). Jako miarę liczbową sposobu realizacji manewrów przyjęto wartości parametrów matematycznego modelu kierowcy. Przeprowadzono analizę korelacyjną parametrów modelu na przykładzie wybranych kierowców.




Abstract:

The article presents pre-accident simulation tests conducted on a car track and in a simulator. The aim of the tests was to verify the correctness of a driver model worked out for such a type of analysis and the identification of its parameters. The article shows the comparison of parameters characteristic for driver behaviour in both testing environments. As the driver may have chosen the manoeuvre to defend - to brake or (and) to avoid an obstacle, the frequency of choosing the above - mentioned manoeuvres has been compared in each testing environment. The comparison of driver reaction time was carried out during braking as well as turning. Correlation coefficients between average reaction time were determined. The comparison of a manoeuvre realization method has been conducted. As a numerical measure of the manoeuvre realization method, the parameters of a mathematical driver model were taken into account. The correlation analysis of model parameters was realized on the example of selected drivers.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] GUO K.,GUAN H, Modelling of Driver/Vehicle Directional Control System, Vehicle System Dynamics 22(1993) 141-184.
[2] REYMOND G., KEMENY A., DROULEZ J., [et al.], Role of lateral acceleration in curve Driving: Driver model and experiments on a Real vehicle and a simulator, Human Factors. The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 43/2001, pp.483-495.
[3] SHARP R.S., CASANOVA D., SYMONDS P., A Mathematical Model for Driver Steering Control, with Design, Tuning and Performance Result, Vehicle System Dynamics 33(2000) 289-326.
[4] STAŃCZYK T. L., JURECKI R., Fahrereaktionszeiten in Unfallrisikosituationen - neue Fahrbahn- und Fahrsimulatorversuche, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 07-08/2008, pp. 235 - 246.
[5] STAŃCZYK T. L., JURECKI R. S., Modele kierowcy (możliwość ich wykorzystania do analizy sytuacji przedwypadkowych) (Driver models (possible uses in analyzing pre-accident situations)), Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2004, Zeszyt nr 79, 105-138 (in Polish).
[6] STAŃCZYK T. L., JURECKI R. S., Identyfikacja parametrów modelu kierowcy dla sytuacji przedwypadkowych (w oparciu o wyniki badań eksperymentalnych na torze) (Identification of driver model parameters for pre-accident situations (based on results of experimental track tests), Teka Komisji Motoryzacji o/Kraków 2005, Vol. No. 29-30, 419-428 (in Polish).
[7] STAŃCZYK T. L., JURECKI R. S., Precision in estimation time of driver reaction In car accident reconstruction, Wydawnictwo IES, EVU Annual Meeting 8-10 November Kraków 2007, s. 325-334
[8] SZCZEPANIAK C., Podstawy modelowania systemu człowiek - pojazd - otoczenie (Basics of modelling the system man - vehicle - environment), PWN Warszawa 1999 (in Polish).
[9] THAKUR K., Simulation of Driver Behaviour as a Function of Driver error and Driver Daydream, http://www.is.irl.cri.nz/pubdoc/1997/ILTSS.pdf.
[10] WILLUMELT H. P., THOMAS JURGENSOHN T., Fahrer Modele- ein kritischer Uberblick, Teil 1 ATZ Automobilitechnische Zeitschrift 997/8/1997, 424-428.
[11] WILLUMELT H. P., THOMAS JURGENSOHN T, Fahrer Modele- ein kritischer Uberblick, Teil 2 ATZ Automobilitechnische Zeitschrift 999/1997, 552-560.
[12] JURECKI R., Modelowanie zachowania kierowcy w sytuacjach przedwypadkowych, Rozprawa doktorska (Modelling of driver behaviour in pre-accident situation, PhD thesis), Politechnika Świętokrzyska w Kielcach, Kielce Univesity of Technology, Poland (in Polish) 2005.
[13] JURECKI R., STAŃCZYK T. L., Driver model for the analysis of pre-accident situations, Vehicle System Dynamics, No.5, Vol. 47, 2009, pp. 589-612.
[14] JURECKI R., STAŃCZYK T. L., Model matematyczny sposobu reagowania kierowcy w sytuacjach przedwypadkowych, Zeszyty Naukowe Politechniki Warszawskiej, Nr 4(67)/2007, s. 5-23 (in Polish).
[15] GUZEK M., JURECKI R., LOZIA Z., [i in.], Comparative analyses of driver behaviour on the track and in virtual environment. Driving Simulation Conference Europe, DSC 2006 Europe, Paris, October 2006.
[16] REED M., GREEN P., Comparison of driving performance on road and in low - cost simulator using a concurrent telephone dialing task, Ergonomics, 42/1999, pp.1015-1037.
[17] WICHER J., Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego (Safety of cars and Road traffic), Warszawa WKiŁ 2002 (in Polish).
[18] FRÖMING R., Assesment of Integrated Pedestrian Protection System. PhD thesis. Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik Nr 681, 2008.
[19] HILLENBRAND J., Fahrerassistenz zur Kollisionsvermeidung. PhD thesis. Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik Nr 669, 2008.
[20] JANSSON J., JOHANSSON J., GUSTAFSSON F., Decision Making for collision avoidance systems. SAE Paper 2002-01-0403.
[21] CHODNICKI P., GUZEK M., LOZIA Z., [i in.], 2004, Statyczny symulator jazdy samochodem AutoPW wersja 2003 (Static driving simulator AutoPW, version 2003), Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej Kielce 2004, Zeszyt nr 79, 157-164. (in Polish).
[22] LOZIA Z., Symulatory jazdy samochodem. WKŁ, Warszawa, 2008.
[23] LOZIA Z., Model symulacyjny ruchu i dynamiki samochodu dwuosiowego, wykorzystywany w symulatorze (Simulatory model of movement and dynamics of a biaxial car used in a Simulator), Zeszyty Instytutu Pojazdów Politechniki Warszawskiej Warszawa, Zeszyt 4 (34)/99. 37-51(in Polish).
[24] DANNERT G.: Grundprobleme der Reaktionzeit des Kraftfahrers. Ferkehrsunfall und Fahrzeugtechnik, Nr 12/1998, s.328-334.
[25] GREEN M., "How long does it take to stop?" Methodological analysis of driver perception-brake times. Transportation Human Factors No 2(3), 2000, pp. 195-216.
[26] TÖRNROS J.: Effect of driving speed on reaction time during motorway driving. Accident Analysis and Prevention, Vol. 27, No 4, 1995, pp. 435-442.
[27] MAGISTER T., KRULEC R., BATISTA M., [et al.], The driver reaction time measurement experiences. Innovative Automotive Technology - IAT'
05, Bled,21st 22nd April 2005.
[28] MCGEHEE D.V., MAZZAE E.N., BALDWIN G.H.S.: Driver reaction time in crash avoidance research: validation of a driving simulator study on a test track. Proceedings of the 14th Triennial Congress of the International Ergonomics Association and the 44th Annual Meeting of the Human Factors and Ergonomics Society (IEA 2000), San Diego/USA, (6) 2000.