Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[40952] Artykuł: The control system of mock-ups in the study drivers' behaviour in case of emergency situations(Układ sterowania makiet w badaniach zachowania kierowców w sytuacjach wypadkowych)Czasopismo: Przegląd Elektrotechniczny Tom: 89, Zeszyt: 4, Strony: 71-79 ISSN: 0033-2097 Opublikowano: 2013 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 10 Pełny tekst YADDA/CEON Słowa kluczowe: układ sterowania  czas reakcji kierowcy  badania ekperymentalne  stanowisko badawcze  stanowisko badawcze  Keywords: control system  driver behaviour  experimental research  test bed  test bed  |
W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące wyznaczania czasów reakcji kierowców w symulowanych sytuacjach zagrożenia wypadkowego. Przedstawiono zbudowany układ umożliwiający sterowanie niezależnym ruchem dwóch makiet pieszych, symulujących wtargnięcie na jezdnię. Układ sterowania zbudowano przy pomocy dwóch trójfazowych silników indukcyjnych klatkowych z przekładnią zębatą i pasową, dwóch falowników napięcia oraz sterownika PLC. Porównano wyniki badań eksperymentalnych uzyskane przy użyciu zbudowanego układu sterowania i układu bez elementów programowalnych.
This paper presents the results of the determination of reaction times of drivers in simulated situations with accident risk. Authors presented a built system capable of control of independent movement of two pedestrian mock-ups, which simulate the intrusion onto the road. The control system was built using two three-phase cage induction motors with gear and belt drive, two voltage inverters and PLC controller. The results of experimental tests obtained from the use of built control system and a simple system built without programmable elements have been compared.