Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[40952] Artykuł:

The control system of mock-ups in the study drivers' behaviour in case of emergency situations

(Układ sterowania makiet w badaniach zachowania kierowców w sytuacjach wypadkowych)
Czasopismo: Przegląd Elektrotechniczny   Tom: 89, Zeszyt: 4, Strony: 71-79
ISSN:  0033-2097
Opublikowano: 2013
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*5010.00  
Krzysztof Ludwinek orcid logoWEAiIKatedra Elektrotechniki Przemysłowej i Automatyki**5010.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

układ sterowania  czas reakcji kierowcy  badania ekperymentalne  stanowisko badawcze  stanowisko badawcze 


Keywords:

control system  driver behaviour  experimental research  test bed  test bed 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące wyznaczania czasów reakcji kierowców w symulowanych sytuacjach zagrożenia wypadkowego. Przedstawiono zbudowany układ umożliwiający sterowanie niezależnym ruchem dwóch makiet pieszych, symulujących wtargnięcie na jezdnię. Układ sterowania zbudowano przy pomocy dwóch trójfazowych silników indukcyjnych klatkowych z przekładnią zębatą i pasową, dwóch falowników napięcia oraz sterownika PLC. Porównano wyniki badań eksperymentalnych uzyskane przy użyciu zbudowanego układu sterowania i układu bez elementów programowalnych.




Abstract:

This paper presents the results of the determination of reaction times of drivers in simulated situations with accident risk. Authors presented a built system capable of control of independent movement of two pedestrian mock-ups, which simulate the intrusion onto the road. The control system was built using two three-phase cage induction motors with gear and belt drive, two voltage inverters and PLC controller. The results of experimental tests obtained from the use of built control system and a simple system built without programmable elements have been compared.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Wypadki drogowe. Vademecum biegłego sądowego. Praca zbiorowa. Wyd. IES Kraków 2002.
[2] Bułka D., Wolak St., Walczak St.: Antycypacyjny model kierowcy zastosowany w programie do symulacji ruchu i zderzeń pojazdów V-Sim, Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej, Mechanika 79 (2006), 147-157
[3] Bułka D., Walczak S., Wolak S.: Uncertainty of modelling of typical defensive manoeuvres discussed for models used in road accident reconstruction as example, European Association for Accident Research and Accident Analysis. Proceedings Institute of Forensic Research Publishers, Kraków 2007, 313-324.
[4] Guo K. , Guan H.: Modelling of Driver/Vehicle Directional Control System, Vehicle System Dynamics International Journal of Vehicle Mechanics and Mobility 22(1993), pp. 141-184
[5] Sharp R.S., Casanova D., Symonds P. : Mathematical Model for Driver Steering Control, with Design, Tuning and Performance Results, Vehicle System Dynamics: International Journal of Vehicle Mechanics and Mobility 2000, Vol. 33, Issue 5, 289-326
[6] Ungoren A.Y. and Peng H.: Adaptive Lateral Preview Driver Model, Vehicle System Dynamics: International Journal of Vehicle Mechanics and Mobility, Vol. 43, Issue 4, 2005, 245-259
[7] Jurecki R. S.: Modelowanie zachowania kierowcy w sytuacjach przedwypadkowych. Rozprawa doktorska. Politechniki Świętokrzyska, Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn, Kielce 2005r.
[8] Więckowski D., Stańczyk T. L. :Model samochodu dla symulacyjnego badania wybranych (typowych) manewrów. Teka Komisji Motoryzacji PAN Oddz. w Krakowie, nr 29-30. 2005.
[9] Burckhardt M. , Burg H. : Die Brems-Reaktionsdauer von Pkw-Fahrer. Der Ferkehrsunfall 1981, N.12: 224-235.
[9] Burckhardt M. , Burg H. : Die Brems-Reaktionsdauer von Pkw-Fahrer. Der Ferkehrsunfall 1981, N.12: 224-235.
[10] Dannert G.: Grundprobleme der Reaktionzeit des Kraftfahrers. Ferkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 1998, N. 12: 328-334.
[11] Burckhardt M. : Fahrwerktechnik: Bremsdynamik und Pkw- Bremsanlagen. Vogel Verl., Würzburg, 1991.
[12] Nishida Y. : Driving characteristics of the elderly: risk compensation of the elderly driver from the viewpoint of reaction behavior. JSAE Review 1999, 20, 375-380.
[13] Törnros J. : Effect of driving speed on reaction time during motorway driving. Accident Analysis and Prevention 1995,(4) 27: 435-442.