[40034] Artykuł: Opóźnienie samozapłonu w silniku z wieloetapowym wtryskiem paliwa(The self ignition delay in the engine with the multiple fuel injection)Czasopismo: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów / Politechnika Warszawska Zeszyt: 1/87, Strony: 99-106 ISSN: 1642-347X Opublikowano: 2012 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 4 ![]() Słowa kluczowe: silnik spalinowy wtryskiwacz wieloetapowy wtrysk paliwa okres opóźnienia samozapłonu Keywords: engine combustion injector multijet injection fuel self ignition delay |
W artykule przedstawiono metodykę wyznaczania okresu opóźnienia samozapłonu w nowoczesnym silniku o zapłonie samoczynnym 1.3 MultiJet z wieloetapowym wtryskiem paliwa. Badania przeprowadzono na stanowisku hamownianym zbudowanym w Laboratorium Silników Cieplnych Politechniki Świętokrzyskiej wyposażonym w system do pomiaru parametrów operacyjnych silnika i wielkości szybkozmiennych. Okres opóźnienia samozapłonu mierzony jest jako czas, który upłynął od chwili rozpoczęcia wtrysku paliwa do chwili rozpoczęcia się jego spalania. Na podstawie przebiegu zmiany natężenia prądu sterującego pracą wtryskiwacza oraz badań wizualizacyjnych pozwalających na określenie kąta wtrysku paliwa wyznaczono rzeczywisty początek wtrysku paliwa. Początek spalania oraz zapłonów poszczególnych porcji paliwa wtryskiwanego do cylindra wyznaczano w oparciu o przebieg zmiany pierwszej pochodnej przebiegu ciśnienia w cylindrze. W artykule przedstawiono wpływ przedwtrysków paliwa na czas trwania okresu opóźnienia samozapłonu zasadniczej dawki wtryskiwanego paliwa dla silnika pracującego według charakterystyk obciążeniowych przy n=1200, 1750, 2400 i 4000 obr/min.
The paper presents the results of self ignition delay to modern 1.3 MultiJet engine with multiple fuel injection. The investigations were conducted at the engine test house constructed in the Heat Engine Laboratory at the Kielce University of Technology and the engine test stand equipped with the fast-changing quantities measurement system. The self ignition delay was measured from the moment of fuel injection beginning to the beginning of its combustion. On the basis of the current intensity transient which controls the injectors operation and the visualization research that allow to determine the fuel injection angle the real fuel injection beginning was determined. The beginning of combustion and of the fuel charge ignition injected to the cylinder was determined on the basis of the first derivative pressure changes in the cylinder. Moreover, in the paper the influence of fuel pre-injections on self ignition delay duration of the main injection for the engine operated under load conditions at the crankshaft rotational speed n=1200, 1750, 2400, 4000 rpm was presented.