[3950] Artykuł: Charakterystyki silnika ZS z układem zasilania Common Rail zasilanego mieszaninami oleju napędowego z estrami FAME(Characteristics of CI engine with Common Rail fuel system running on diesel oil - FAME blends)Czasopismo: Logistyka Zeszyt: 6, Strony: 1444-1453 ISSN: 1231-5478 Opublikowano: 2014 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 10 ![]() Słowa kluczowe: Common Rail Fiat MultiJet paliwa alternatywne Keywords: |
Jednym z kierunków prac rozwojowych w zakresie tłokowych silników spalinowych są badania silników mające na celu określenie zasadność stosowania różnych paliw alternatywnych. W przypadku silników o zapłonie samoczynnym paliwem konwencjonalnym jest olej napędowy, a możliwą alternatywą są estry metylowe kwasów tłuszczowych olejów roślinnych FAME. W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań silnika Fiat 1.3 Multijet zrealizowanych na hamowni przy zasilaniu go mieszaninami oleju napędowego i estrów metylowych oleju rzepakowego FAME, o objętościowym udziale estrów 20% (B20) i 30% (B30). Badany silnik to nowoczesna konstrukcja wyposażona w układ zasilania paliwem typu Common Rail. Celem badań było określenie wpływu zwiększonego dodatku estrów FAME na wartości i przebieg podstawowych wskaźników pracy silnika: mocy efektywnej, efektywnego momentu obrotowego, godzinowego zużycia paliwa i jednostkowego zużycia paliwa. Wykazano istotny wpływ wielkości dodatku estrów FAME do oleju napędowego na wartości wskaźników pracy silnika. W ramach badań i analizy ich wyników sporządzono zewnętrzną charakterystykę prędkościową i charakterystyki obciążeniowe dla różnych prędkości obrotowych wału korbowego badanego silnika zasilanego wybranymi paliwami: ON, B20 i B30. Można stwierdzić, że dodatek estrów metylowych oleju rzepakowego FAME do oleju napędowego powoduje zmniejszenie mocy silnika i momentu obrotowego oraz wzrost zużycia paliwa w porównaniu z zasilaniem tego silnika olejem napędowym bez dodatku estrów FAME.
One of the research trends in internal combustion piston engines concerns engine tests aimed at determining the usability of various alternative fuels. As regards compression ignition engines, diesel oil is a conventional fuel, and fatty acid methyl esters (FAMEs) provide a possible alternative. The paper presents selected results of Fiat 1.3 Multijet engine tests. They were performed at the engine test stand when the engine was fuelled with blends of diesel oil and rapeseed oil FAMEs, with ester volume percentage 20% (B20) and 30% (B30). The engine of concern has a modern design with the Common Rail fuel system. The aim of the tests was to determine the effect of increased FAME content on the values and profile of basic indicators of the engine operation: brake effective power, effective torque, hour’s fuel consumption and brake specific fuel consumption. The impact of the amount of FAME addition to diesel oil on the engine performance was demonstrated. On the basis of the tests and their results, full load and load characteristics were taken for different crankshaft velocities in the engine of concern fuelled with DO, B20 and B30. It can be stated that rapeseed oil FAME addition to diesel oil results in a decrease in engine power and torque and an increase in fuel consumption when compared with the engine running on diesel oil without FAME.