Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[3820] Artykuł: Przegląd manekinów antropodynamicznych wykorzystywanych do oceny oddziaływania drgań na siedzącego człowieka (kierowcę)(Review of anthropodynamic dummies used to evaluate the effect of vibrations on sitting human (vehicle driver))Czasopismo: THE ARCHIVES OF AUTOMOTIVE ENGINEERING; Archiwum Motoryzacji Tom: 63, Zeszyt: 3, Strony: 65-74 ISSN: 1234-754x Opublikowano: 2014 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 6 ![]() Słowa kluczowe: manekin antropodynamiczny  komfort wibracyjny  Keywords: anthropo-dynamic dummy  vibratory comfort  |
W pracy przedstawiono manekiny antropodynamiczne ciała człowieka w pozycji siedzącej, wykorzystywane do analizy komfortu wibracyjnego w pojazdach samochodowych. W pierwszej części pracy dokonano przeglądu struktur, parametrów i rozwiązań konstrukcyjnych wybranych manekinów antropodynamicznych. Zwrócono uwagę na warunki badań, w jakich manekiny mogą być wykorzystywane (zakresy częstotliwości, rodzaje wymuszeń) oraz możliwości regulacji ich parametrów masowych, sprężystych i tłumiących.
W części drugiej przedstawiono wyniki symulacyjnych badań eksperymentalnych przeprowadzonych dla zbudowanego w Katedrze Pojazdów Samochodowych i Transportu manekina ZPST w zestawieniu z przebiegami transmitancji przyspieszeń osoby o strukturze masowej zbliżonej do strukturymasowej manekina.
A review of anthropodynamic dummies representing a sitting human body, used for the analyses of vibration comfort in motor vehicles, has been done. In the first part of this study, the structures, technical specifications, and engineering solutions adopted in selected anthropometric dummies have been reviewed. Attention has been drawn to the test conditions (frequency ranges, input types) in which the dummies may be used and to the possibilities of adjusting dummy's mass, spring, and damping characteristics. The second part of the study comprises results of experimental simulation tests carried out with the use of a KPST dummy built at the Department of Automotive Engineering and Transport of the Kielce University of Technology in comparison with acceleration transmittance curves determined for a human subject with a mass structure close to that of the dummy.