Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[37974] Artykuł:

Driver's reaction time under emergency braking a car-research in a driving simulator

(Czas reakcji kierowcy w warunkach awaryjnego hamowania samochodu - badania w symulatorze jazdy samochodem)
Czasopismo: Eksploatacja i Niezawodność - Maintenance and Reliability   Tom: 14, Zeszyt: 4, Strony: 295-301
ISSN:  1507-2711
Opublikowano: 2012
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek GuzekPolitechnika Warszawska; Wydział Transportu20.00  
Marek Jaśkiewicz orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*207.50  
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*207.50  
Zbigniew LoziaPolitechnika Warszawska; Wydział Transportu20.00  
Piotr Zdanowicz20.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 15
Klasyfikacja Web of Science: Article


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science Logo Web of Science     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

badania kierowców  czas reakcji kierowców  czas ryzyka  symulatory jazdy samochodem 


Keywords:

tests of drivers  driversapos  reaction time  risk time  car driving simulators 



Streszczenie:

W publikacji przedstawiono wyniki badań dotyczące czasu reakcji kierowców pojazdów samochodowych w sytuacjach zagrożenia wypadkowego. Badania te zostały wykonane w symulatorze jazdy samochodem autoPW w ramach projektu badawczego N509 016 31/1251. W zainscenizowanej sytuacji przedwypadkowej, badany kierowca próbując uniknąć zderzenia z przeszkodą, zmuszony był do wykonania manewru hamowania. Przebadano 107 osób różniących się wiekiem i doświadczeniem w prowadzeniu samochodu. Rozważono różne scenariusze opisujące sytuacje zagrożenia (prędkość samochodu, którym kierował badany, odległość pomiędzy pojazdami w chwili początkowej). Wyznaczono czasy reakcji na elementach sterowania pojazdem i przedstawiono je w funkcji czasu ryzyka (ang. time to collision). Zaprezentowane wyniki dostarczyły istotnych informacji na analizowany temat (np. zależność czasu reakcji od czasu ryzyka). Potwierdziły też przydatność prowadzenia tego rodzaju badań w symulatorach w związku z możliwością dosyć wiernego odwzorowania wyglądu otoczenia i scenariusza zdarzeń w stosunku do możliwych rzeczywistych sytuacji.




Abstract:

The paper presents results of research on the reaction time of drivers of motor vehicles in case of accident risk. These studies have been conducted in an autoPW driving simulator - research project N509 016 31/1251. During a simulated pre-accident situation, a test driver, as he was trying to avoid a collision with an obstacle, has been forced to perform a braking manoeuvre. 107 people of different age and driving experience have been studied. Various scenarios describing risk situations (the speed of a car driven by a tested driver, the distance between the vehicles at the initial moment) have been considered.Reaction times were determined at the controls of the vehicle and they have been presented in a time to collision function. The presented results provide important information on the analysed subject (for instance reaction time dependence on risk time). They have also confirmed the usefulness of this type of simulation studies in connection with the possibility of fairly accurate reproduction of the environment appearance and an event scenario in relation to possible real situations.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Allen R. W, Cook M. L, Rosenthal T. J, Application of driving simulation to road safety. Advances in Transportation Studies. Publisher: University Roma Tre, ISSN: 1824-5463. Special Issue 2007, 12: 5-8.
2. Burckhardt M, Burg H. Die Brems-Reaktionsdauer von Pkw-Fahrer. Der Ferkehrsunfall 1981, 12: 224-235.
3. Chodnicki P, Guzek M, Lozia Z, Mackiewicz W, Stegienka I. Statyczny symulator jazdy samochodem autoPW, wersja 2003. Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej. Mechanika 2004
79: 157-164.
4. De Winter J. C.F, De Grott S, Mulder M, Wieringa P. A, Dankelman J, Mulder J.A, Relationships between driving simulator performance and driving test results. Ergonomics 2009, 52(2): 137-153.
5. Fröming R. Assesment of Integrated Pedestrian Protection System. PhD thesis. Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik 2008,681.
6. Guzek M, Jurecki R, Lozia Z, Stańczyk T. L. Comparative analyses of driver behaviour on the track and in virtual environment. Driving Simulation Conference Europe, DSC 2006 Europe, Paris, October 2006: 221-232.
7. Guzek M, Jurecki R, Lozia Z, Stańczyk T. L. Analysis of drivers on the track and in virtual environment. Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2006r., 84
195-206.
8. Guzek M, Jurecki R, Lozia Z, Stańczyk T. Analysis of drivers&apos
behaviour in pre-accident situations conducted in a driving simulator. Conference of the Forensic Study Institute IES, Szczyrk 27-29 października 2006r.: 157-171.
9. Guzek M, Jurecki R, Lozia Z, Stańczyk T. L, Zdanowicz P. Research on behaviour of drivers in accident situation conducted in car driver simulator" Journal of KONES. Powertrain and transport 2009
16: 173-184.
10. Guzek M, Jurecki R, Lozia Z, Karendał M, Zdanowicz P. Badania reakcji kierowców na pieszego wychodzącego z prawej strony, realizowane w symulatorze jazdy samochodem
Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe 2010
6, wersja CD.
11. Guzek M, Jurecki R, Lozia Z, Stańczyk T. L, Zdanowicz P. Analysis of drivers&apos
reactions to a vehicle approaching from the right side, carried out in a driving simulator, Warsaw University of Technology Scientific Papers 2010
77, 129-139.
12. Guzek M, Lozia Z, Pieniążek W. Experimental verification of a simulation model used in a driving simulator. Warsaw University of Technology Scientific Papers 1999
34, 69-87.
13. Jurecki R. S. Modeling driver&apos
s behaviour in preaccident situations. The doctoral dissertation. Kielce University of Technology, Faculty of Mechatronics and Machine Building, Kielce 2005r.
14. Jurecki R, Stańczyk T. L. Driver model for the analysis of pre-accident situations. Vehicle System Dynamics 2009
47 (5), 589-612.
15. Jurecki R, Stańczyk T. L. The test methods and the reaction time of drivers. Eksploatacja i Niezawodnosc - Maintenance and Reliability 2011
3: 84-91.
16. Kisilowski J, Zalewski J. Selected problems of analysis of the causes of road accidents in Poland in the years 1995-2004. Eksploatacja i Niezawodnosc - Maintenance and Reliability 2008
1: 37-43.
17. Lozia Z. Driving simulators. WKŁ, Warszawa, 2008.
18. Lozia Z. Simulation model of movement and dynamics of a two-axle vehicle, used in the simulator. Papers of the Institute of Vehicles -Warsaw University of Technology, Warszawa 1999
4(34): 37-51.
19. Information materials of the Police Main Headquarters, Road accidents - annual reports, [online: http://dlakierowcow.policja.pl/, access: [2011-11-25].
20. Information materials of the National Board of Traffic Safety (KRBRD) [online: http://www.krbrd.gov.pl/stan_brd/, access: 2011-11-25].
21. MA T, Krulec R, Batista M, Bogdanović L. The driver reaction time measurement experiences. Innovative Automotive Technology - IAT'
05, Bled,21st-22nd April 2005.
22. McGehee D.V, Mazzae E.N, Baldwin G.H.S. Driver reaction time in crash avoidance research: validation of a driving simulator study on a test track. Proceedings of the 14th Triennial Congress of the International Ergonomics Association and the 44th Annual Meeting of the Human Factors and Ergonomics Society (IEA 2000), San Diego/USA 2000: 6.
23. Muttart J.W. Driver reaction in various environments estimated empirically. Materials of the conference entitled "Problems of traffic accident reconstruction." Publisher: the Forensic Institute Kraków, 2004.
24. Rotter T. Methodology of psychological tests of drivers - a revised version, the Institute of Road Transport, Warszawa 2003r.
25. Stańczyk T. L, Jurecki R. The reaction times of drivers in emergency accident situations. Materials of III Conference entitled "Development of automotive technology vs. communication insurance" Radom, 2006. Wyd. WSB im. J. Chrapka: 321-348.
26. Stańczyk T. L, Jurecki R. Fahrereaktionszeiten in Unfallrisikosituationen - neue Fahrbahn- und Fahrsimulatorversuche, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 2008
07-08: 235 - 246.
27. Stańczyk T, Jurecki R, Pieniążek W, Jaśkiewicz M, Karendał M, Wolak S. Analysis of drivers&apos
reactions to a vehicle approaching from the right side, carried out on a car track. Papers of the Institute of Vehicles Warszawa 2010
77: 307-320.
28. Stańczyk T. L, Lozia Z, Pieniążek W, Jurecki R. S. Analysis of drivers&apos
reactions in simulated accident situations, Scientific Papers of Warsaw University of Technology - Vehicle Department, Warszawa 2010
77: 27-52.
29. Strayer D. L., Drews F. A., Crouch D. J., A comparison of the cell phone driver and the drunk driver. Human Factors 2006
48: 381. (http://hfs.sagepub.com).
30. autoPW driving simulator [online: http://www.it.pw.edu.pl/autopw/
access: 2011.11.30].
31. Törnros J. Effect of driving speed on reaction time during motorway driving. Accident Analysis and Prevention 1995, 27( 4): 435-442.
32. Wang B, Abe M, Kano Y, Influence of driver&apos
s reaction time and gain on driver-vehicle system performance with rear wheel steering control systems: part of a study on vehicle control suitable for the aged driver, JSAE Review 2002
23 (1): 75-82.
33. Road accidents. Court Expert Handbook. Collective paper. IES Kraków Publishing House 2002.