Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[3760] Artykuł:

Przegląd stanowisk badawczych do symulacyjnych badań dynamicznych układu fotel-kierowca

(Review of research stations used for simulated dynamic studies of driver-seat systems)
Czasopismo: Logistyka   Zeszyt: 6, Strony: 11960-11968
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Andrzej Zuska orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*10010.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10



Słowa kluczowe:

komfort wibracyjny 


Keywords:

vibratory comfort 



Streszczenie:

W pracy przedstawiono wybrane stanowiska badawcze wykorzystywane do symulacyjnych badań podukładu fotel kierowca celem analizy komfortu wibracyjnego w pojazdach samochodowych. Omówiono budowę tych stanowisk oraz możliwości wykorzystania podając podstawowe parametry pracy.
Zwrócono uwagę na ich rozwiązania konstrukcyjne oraz możliwości badawcze. Ponadto dokonano klasyfikacji stanowisk na stanowiska generujące tylko przyspieszenia pionowe (w kierunku osi z) - omówione w pierwszej części pracy, na stanowiska generujące przyspieszenia liniowe (w kierunku osi z, y, z) i kątowe (względem każdej z osi) - omówione w drugiej części pracy oraz na stanowiska generujące przyspieszenia pionowe (w kierunku osi z) i kołysanie wzdłużne – omówione w trzeciej części pracy.




Abstract:

The report presents selected research stations used for simulated dynamic studies of the driver-seat subsystem, aiming to analyze vibrational comfort in vehicles. The design of these stations is discussed, as well as use cases, including basic operating parameters.
Special attention is paid to their design and research capabilities. In addition, the stations are classified as generating only vertical acceleration (along the z-axis) - discussed in the first part of the report, generating linear acceleration (along the x, y, and z-axis) and angular acceleration (along each axis) - discussed in the second part of the report, and stations generating vertical acceleration (along the z-axis) and linear longitudinal acceleration - discussed in the third part of the report.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Internet www.infoscitex.com/crada/.
2. Osiecki J., Gromadowski T., Stępień B. Badania pojazdów samochodowych i ich zespołów na symulacyjnych stanowiskach badawczych. Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2006.
3. Seigler M. T., Ahmadian M., Evaluation of an alternative seating technology for truck seats. Heavy Vehicle Systems, Vol. 10, No. 3, 2003.
4. Seigler M. T., A Comparative Analysis of Air-inflated and Foam Seat Cushions for Truck Seats. Thesis submitted to the Faculty of the Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, Virginia
May 2002.
5. Smith S. D., Smith J. A., Newman R. J., Vibration Transmissibility Characteristics of Occupied Suspension Seats. AFRL-HE-WP-TR-2006-0133
Interim Report for December 2001 to January 2006.
6. Smith S. D., Smith J. A., Head and Helmet Biodynamics and Tracking Performance in Vibration Environments. AFRL-HE-WP-JA-2006-0005
Interim Report for July 2004 to March 2005.
7. Smith S. D., Smith J. A., Multi-axis vibration mitigation properties of seat cushions during military propeller aircraft operational exposures. AFRL/WS-05-2250.
8. Smith S. D., Dynamic characteristics and human perception of vibration aboard a military propeller aircraft. International Journal of Industrial Ergonomics 38 (2008).
9. Stańczyk T.L., Zuska A., Stanowisko do symulacyjnych badań podukładu fotel - kierowca, Prace Naukowe TRANSPORT, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej Nr 1(21)/2005.
10. Więckowski D., Ocena drgań pionowych samochodu oddziałujących na dzieci posadowione w fotelikach. Wydawnictwo Naukowe PIMOT, Warszawa 2013.
11. Zuska A., Stańczyk T. L., Model antropodynamiczny siedzącego człowieka- propozycja nowej struktury modelu. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Badania pojazdów, Kraków 2014.