Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[35972] Patent:

Stanowisko do symulacyjnego badania naprężeń dynamicznych, zwłaszcza w elementach zabezpieczających kierowcę pojazdu Stanowisko do symulacyjnego badania naprężeń dynamicznych, zwłaszcza w elementach zabezpieczających kierowcę

Opublikowano: 2011
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Jaśkiewicz orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*2550.00  
Krzysztof Ludwinek orcid logoWEAiIKatedra Maszyn Elektrycznych i Systemów Mechatronicznych *****2550.00  
Leon Prochowski25.00  
Karol Zielonka25.00  

Grupa MNiSW:  Patent udzielony przez Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej na wynalazek, który został zastosowany
Punkty MNiSW: 50




Streszczenie:

Przedmiotem wynalazku jest stanowisko do symulacyjnego badania naprężeń dynamicznych zwłaszcza w elementach zabezpieczających kierowcę.
Stanowisko do symulacyjnego badania naprężeń dynamicznych, zwłaszcza w elementach zabezpieczających kierowcę, zawierające profilowaną bieżnię utworzoną z dwóch odcinków prostych połączonych promieniem, przy czym jeden koniec bieżni jest osadzony obrotowo na sworzniu a drugi koniec bieżni jest podparty na wsporniku o regulowanej wysokości a na bieżni ma zainstalowany wózek, na którym umocowane jest siedzisko z obiektem badań umocowanym do siedziska pasami bezpieczeństwa, charakteryzuje się tym, że bieżnię stanowią dwa symetryczne względem siebie kształtowniki a wspornik stanowią dwie kolumny posiadające szereg otworów, poprzez które przetykane są sworznie utrzymujące położenie bieżni na zadanej wysokości a bieżnia posiada wyprofilowane kanały przez które przetykane są wspomniane sworznie.
Wspornik stanowią dwie kolumny i posiada szereg otworów, przez które sworznie utrzymują położenie bieżni na zadanej wysokości a bieżnia posiada wyprofilowane kanały. Wózek utworzony jest z platformy umocowanej do tulei, na których osadzone są koła jezdne oraz łączniki do których przyłączone są trzpienie z osadzonymi na nich kołami obejmującymi bieżnię po przeciwnej stronie kół jezdnych, przy czym wspomniane koła posiadają kołnierze utrzymujące wózek na torze jezdnym. Do platformy umocowana jest, poprzez element pośredniczący, rama do której umocowana jest płyta oraz siedzisko, przy czym rama wyposażona jest w uchwyty służące do zamocowania 2 i 3-punktowych pasów bezpieczeństwa, oraz uchwyty do zamocowania 5-punktowych pasów bezpieczeństwa. Rama posiada mechanizm utrzymujący płytę współpracującą ze zworą elektromagnetyczną umocowaną do wciągarki zainstalowanej na bieżni a do mechanizmu zamocowany jest hak. Płyta zainstalowana jest wahliwie do mechanizmu śrubą z przeciwnakrętką oraz sprężyną a wspomniana płyta stabilizowana jest kołkami osadzonymi suwliwie w otworach mechanizmu. Z podstawą stanowiska, poprzez wspornik i panewki, w których osadzony jest obrotowo sworzeń zespolona jest płyta z umocowanym do niej silnikiem, którego wrzeciono stanowi śruba, która współpracuje z nakrętką osadzoną obrotowo na bieżni a nakrętka poprzez sworznie osadzona jest obrotowo w tulejach umocowanych do wspornika zespolonego z poprzeczką bieżni.
Do bieżni umocowane są czujniki indukcyjne reagujące na przejeżdżający po bieżni wózek a pasy bezpieczeństwa oraz uchwyty tych pasów wyposażone są w czujniki tensometryczne połączone z kartą A/C układu rejestrującego parametry jazdy wózka oraz naprężeń dynamicznych powstających w pasach bezpieczeństwa i uchwytach przy zderzeniu wózka ze zderzakiem.