Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[34254] Artykuł: Analiza działania zagłówków mechanicznych z zerową prędkością wzdłużną względem głowy(Working analysis of mechanical headrests at zero longitudinal speed with respect to the head)Czasopismo: Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe Tom: 12, Zeszyt: 5, Strony: 175-180 ISSN: 1509-5878 Opublikowano: 2011 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 4 YADDA/CEON Słowa kluczowe: zagłówek  bezpieczeństwo bierne  zderzenie pojazdów  Keywords: headrest  passive safety  collision accident  |
W pracy zbudowano model matematyczny o trzynastu stopniach swobody przedstawiający człowieka-kierowcę w pozycji siedzącej, zapiętego pasami. Następnie przedstawiono koncepcję wielosekcyjnego zagłówka a w zasadzie idealnej tylnej ochrony głowy i kręgosłupa. Wykonano symulację ochronnego działania tego zagłówka z wykorzystaniem opracowanego modelu człowieka. Uzyskane wyniki wykorzystano do przeprowadzenia analiz wpływu czasu uruchomienia zagłówka oraz stopnia jego napełnienia na właściwości ochronne.
In this paper a mathematical model of 13 degrees of freedom representing the human-driver in a sitting position, fastened with seat belts was built. Then a concept of multiple headrest - an ideal way of the rear head and spine protection was presented. Simulation of the protective action of the headrest with the use of the human model was done. The obtained results were used to conduct studies, showing the influence of the activating of the headrest and its degree of filling on the protective properties of the headrest.