Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Streszczenie: W artykule przedstawiono analizę wpływu zastosowanego pasa bezpieczeństwa na kobietę siedzącą w fotelu autobusowym. Badania przeprowadzono dla niskich prędkości zderzeń dla trzech grup centylowych: 5, 50 i 95 centylowej. Każdą z tych grup stanowiły kobiety w przedziale wiekowym od 20 do 35 lat. Badania przeprowadzono na urządzeniu typu równia pochyła symulującym zderzenie pojazdu z przeszkodą sztywną (ściana) przy prędkości około 12 km/h. Do badań wykorzystano trzy rodzaje pasów bezpieczeństwa: pas dwupunktowy, trzypunktowy oraz czteropunktowy. Wyniki analiz przedstawiono w poniższym artykule.
Abstract: The article presents the analysis of impact of the applied safety belt onto a woman sitting in a bus seat. The tests were conducted for small-speed collisions for three centile groups: 5, 50 and 95-centile one. Each of the groups consisted of women aged between 20 to 35 years. The tests were conducted on an inclined plane-type device simulating the collision of a vehicle with a rigid obstacle (wall) with the speed of approx. 12 km/h. Three types of safety belts were used for the tests: two-point, three-point and four-point safety belts. The results of analyses were presented in the following article.
B I B L I O G R A F I AT. Figlus, A. Wilk, A. Gawron: Wpływ uczestników ruchu drogowego na stan bezpieczeństwa ruchu na obszarze miasta. Proc. VI International Conference Transport Problems 2014
2. Jaśkiewicz M.: Technical Solutions for Motor Vehicles Within Passive Safety. Horizonty Dopravy. Veda - Vyskum - Prax. 5/2011
3. Jaśkiewicz M.: Badanie prędkości odczuwalnej kierowców w testach zderzeniowych, 6-th International Conference. Road and urban transport and sustainable development. CMDTUR 2012. University of Žilina, Žilina-Stráža, SLOVAKIA 19th - 20st April
4. Leon Prochowski, Karol Zielonka: Experimental research on the influence of seat anchorage on dynamic loads acting on passengers’ heads during a bus impact against an obstacle AUTOMOTIVE SAFETY PROBLEMS, volume 1, WPŚ, Kielce 2013
5. Prochowski L., Zielonka K.: Badania eksperymentalne wpływu mocowania foteli autobusu na obciążenia dynamiczne głowy pasażerów podczas wypadku drogowego, III Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Prawno-ekonomiczne i techniczne aspekty bezpieczeństwa w ruchu drogowym"
6. Rafał Jurecki, Marek Jaśkiewicz: Analysis of road accidents in Poland over the last ten years. Scientific Journals, Maritime University of Szczecin, 32(104) z2, Szczecin 2012
7. Więckowski D.: The fundamentalis of biomechanical modeling in transport facilities, The Archives Of Automotive Engineering. 2/2011
8. Tokarczyk K.: Wykonanie pomiarów za pomocą kamery szybkoobrotowej na stanowisku typu równia pochyła dla 5, 50 oraz 95 centylowej grupy kobiet (kierowców), Praca dyplomowa magisterska, Kielce, 2014.