Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[3370] Artykuł: Wpływ rodzaju układu zasilania silnika o ZI na wskaźniki ekologiczne(The influence of the type of fuel system in the spark-ignition engine on ecological parameters)Czasopismo: Logistyka Zeszyt: 6, Strony: 1436-1443 ISSN: 1231-5478 Opublikowano: 2014 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 10 YADDA/CEON Słowa kluczowe: Fiat Panda  wtrysk paliwa  silnik  Keywords: Fiat Panda  fuel Injection  engine  |
W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań samochodu Fiat Panda z silnikiem o zapłonie iskrowym o pojemności skokowej 1243 cm3. W samochodzie seryjnie montowany był silnik z układem zasilania z jednopunktowym wtryskiem benzyny. Do celów badawczych w w/w samochodzie zamontowano układ zasilania z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Celem montażu takiego układu zasilania była poprawa pracy silnika. W pierwszym etapie badań w samochodzie znajdował się układ zasilania z jednopunktowym wtryskiem paliwa, natomiast w drugim etapie badań układ zasilnia z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Badania przeprowadzono na hamowni podwoziowej Vtech VT-4/B4. W czasie badań mierzono prędkość obrotową wału korbowego, moc silnika, współczynnik nadmiaru powietrza oraz emisję szkodliwych składników spalin, tj. tlenki azotu, tlenki węgla, węglowodory, dwutlenki węgla i tlen. Stężenia szkodliwych składników spalin mierzono stosując do tego analizator spalin AVL DiCom 4000. Podczas badań silnik pracował według zewnętrznej charakterystyki prędkościowej w zakresie prędkości obrotowej wału korbowego od 1500 do 6500 obr/min z krokiem co 500 obr/min. Otrzymane wyniki badań pozwoliły ocenić wpływ sposobu i miejsca doprowadzenia paliwa do cylindra na wskaźniki ekologiczne silnika.
The article presents selected research results of Fiat Panda car with spark-ignition engine of a cylinder capacity 1243 cm3. The engine mounted in the car was one with the fuel system with one-point injection gasoline. For the purpose of research and to improve the engine work in mentioned car the fuel system with multiple fuel injection was mounted. In the first stage of the research in the car was a fuel system with single point fuel injection, while in the second stage of the research - fuel system with multiple fuel injection. The research was conducted on the chassis dynamometer the Vtech VT-4/B4. During the research following quantities were measured: the rotational speed of the crankshaft, the engine power, the coefficient of excess air and emission of harmful exhaust gas components, ie. nitrogen oxides, carbon monoxide, hydrocarbons, oxides of carbon and oxygen. The concentration of harmful exhaust gas ingredients was measured using flue gas analyser AVL DiCom 4000. During the research the engine was working at full load with the rotational speed of the crankshaft from 1500 to 6500 rpm with increments of 500 rpm. The obtained results allowed to evaluate how the way and place of bringing fuel into the cylinder impact the ecological parameters of the engine.