Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[3330] Artykuł: Charakterystyki wydzielania ciepła w silniku Fiat MultiJet(The heat release characteristics in the Fiat MultiJet engine)Czasopismo: Logistyka Zeszyt: 6, Strony: 1410-1419 ISSN: 1231-5478 Opublikowano: 2014 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 10 ![]() Słowa kluczowe: Fiat MultiJet  silnik  wydzielanie ciepła  Keywords: Fiat MultiJet  engine  heat  |
W artykule przedstawiono charakterystyki wydzielania ciepła wyznaczonych na podstawie rzeczywistych wykresów indykatorowych silnika FIAT MultiJet 1.3 SDE 90 KM zasilanego olejem napędowym i pracującego według zewnętrznej charakterystyki prędkościowej. Parametry tych charakterystyk to: początek procesu spalania, czas trwania procesu spalania, średni wykładnik politropy sprężania, maksymalna względna ilość wydzielanego ciepła i kąt jej wystąpienia, straty ciepła spowodowane niezupełnym i niecałkowitym spalaniem oraz maksymalna szybkość wydzielania względnej ilości ciepła i kąt jej wystąpienia. Badania przeprowadzono na stanowisku dynamometrycznym wyposażonym w szafę kontrolno-pomiarową, czujniki do pomiaru przebiegu ciśnienia w cylindrze i ciśnienia w przewodzie wtryskowym oraz układ do pomiaru prądu sterującego pracą wtryskiwacza. W artykule przedstawiono szybkość względnej ilości wydzielania ciepła. Szybkości te zostały opisane przy użyciu jednej, dwóch lub trzech funkcji Wiebe.
The article presents the heat release characteristics determined on the basis of the actual indicator charts of the FIAT MultiJet 1.3 SDE 90 KM engine powered by diesel oil and working at full load conditions. The parameters of these characteristics are: the starting of the combustion process, the duration of the combustion process, the average compression politropy exponent, the maximum relative amount of combustion heat release and the angle of its occurrence, the heat loss caused by incomplete combustion, the maximum rate of the relative amount of combustion heat release and the angle of its occurrence. The research was conducted on the dynamometic stand equipped with control and measurement system, sensors for measuring the pressure course in the cylinder and the pressure in the injection pipe and the system to measure the current steering the injector work. The article presents also the rate of the relative amount of combustion feat release. These rates were described using one, two or three functions of Wiebe.