Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[3300] Artykuł: Indicated parameters of the CI engine fuelled by diesel oil and diesel oil / FAME blends(Wskaźniki indykowane silnika ZS zasilanego olejem napędowym i jego mieszaninami z FAME)Czasopismo: Logistyka Zeszyt: 6, Strony: 2-13 ISSN: 1231-5478 Opublikowano: 2014 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 10 ![]() Słowa kluczowe: silnik o zapłonie samoczynnym  olej napędowy  FAME  estry metylowe  olej rzepakowy  wskaźniki ekonomiczno-energetyczne  Keywords: diesel engine  diesel  FAME  methyl ester  rapeseed oil  economic and energy indicators  |
W artykule przedstawiono wybrane wyniki badań silnika o zapłonie samoczynnym 1.3 MultiJet o mocy 90KM z układem zasilania Common Rail zasilanego mieszaninami oleju napędowego z estrami metylowmi oleju rzepakowego FAME. Badania przeprowadzono na hamowni silnikowej wyposa-żonej w hamulec elektrowirowy EMX-100/10000. Celem badań było wyznaczenie ekonomiczno-energe-tycznych wskaźników pracy silnika. Podczas badań rejestrowano przebiegi ciśnień czynnika roboczego w cylindrze silnika i ciśnienia paliwa przed wtryskiwaczem w funkcji kąta obrotu wału korbowego wykorzy-stując do tego system do indykowania AVL IndiSmart 612. Otrzymane wyniki badań pozwoliły wyznaczyć i ocenić wskaźniki pracy silnika zasilanego olejem napędowym i jego mieszaninami z estrami oleju rzepa-kowego FAME o znacznie większej zawartości estrów niż określają to wymagania obecnie obowiązującej normy dotyczącej olejów napędowych.
The paper presents selected results of the tests on the 1.3 MultiJet 90KM CI engine with the Common Rail fuel system, running on pure diesel oil and diesel oil/rapeseed oil methyl esters (FAME) blends. The tests were conducted at the engine test bench equipped with the EMX-100/10000 eddy-current brake. The aim of the tests was to determine economic and energy parameters of the engine operation. In the tests, the profiles of in-cylinder pressures of the working medium and fuel pressures before injectors were recorded as a function of the crankshaft rotation angle. The AVL IndiSmart 612 indicating system was used for that purpose. The experimental results made it possible to determine and assess performance parameters of the engine fuelled by diesel oil and diesel oil/FAME blends. The FAME share in the blends was considerably higher than the one stated in the standard, presently in force, concerning diesel oil blends.