Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[31674] Artykuł:

Research studies on drivers’ reactions in preaccident situations. Test track and driving simulator environment

Czasopismo: Logistyka   Zeszyt: 4, Strony: CD-CD
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2010
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Guzek20.00  
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*203.00  
Zbigniew Lozia20.00  
Wiesław Pieniążek20.00  
Tomasz Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*203.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

czas reakcji kierowcy  badania kierowców  symulatory jazdy samochodem 


Keywords:

driverapos  s reaction time  drivers tests  driving simulators  accident situations 



Streszczenie:

W pracy opisano badania dotyczące analizy zachowania kierowców w sytuacji symulowanego zagrożenia wypadkowego. Badania przeprowadzono w dwóch środowiskach: na Torze Samochodowym Kielce oraz w symulatorze jazdy autoPW Politechniki Warszawskiej. W obu środowiskach realizowane były te same 3 (różne) scenariusze sytuacji wypadkowej oraz badana była ta sama grupa 100 kierowców. Każda z badanych osób wykonywała taki sam zestaw testów, losowo uporządkowanych, przeprowadzanych dla różnych wartości czasu TTC (time to collision), otrzymywanych jako kombinacje prędkości pojazdu badawczego i jego odległości od przeszkody. Prędkość jazdy pojazdu zmieniano w zakresie od 36 do 60 km/h, zaś odległość pojazdu od pierwszej przeszkody od 5 do 50 m. W artykule przedstawiono przykładowe wyniki badań.




Abstract:

This paper describes research studies analysing the behaviour of drivers in the simulated accident risk situation. The study was conducted in two environments: on the Kielce Car Test Track and in the driving simulator autoPW of Warsaw University of Technology. The same 3 (different) situational scenarios of accidents were performed in both environments and the same group of 100 drivers was examined. Each of the examined persons performed the same set of tests, randomly ordered, carried out for various values of the time TTC (time to collision), received as combinations of the tested vehicle velocity and its distance from the roadblock. The vehicle speed was changed within the range from 36 up to 60 km/h, and the distance of the vehicle from the first roadblock from 5 up to 50 m. The paper presents exemplary results of the research studies.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Burckhardt M., Burg H.: Die Brems-Reaktionsdauer von Pkw-Fahrer. Der Ferkehrsunfall, Nr 12/1981, S.224-235.
2. Fröming R.: Assesment of Integrated Pedestrian Protection System. PhD thesis. Fortschritt-Berichte VDI, Reihe 12, Verkehrstechnik/Fahrzeugtechnik Nr.681, 2008.
3. Guzek M., Jurecki R., Lozia Z., Stańczyk T. L.: Comparative analyses of driver behaviour on the track and in virtual environment. Driving Simulation Conference Europe, DSC 2006 Europe, Paris, October 2006.
4. Guzek M., Jurecki R., Lozia Z., Stańczyk T. L., Zdanowicz P.: Research on behaviour of drivers in accident situation conducted in car driver simulator" Journal of KONES. Powertrain and transport. Vol. 16, No. 1. Pp.173-184. ISSN 1231-4005.
5. Guzek M., Jurecki R., Lozia Z., Stańczyk T., Zdanowicz P.: Badania reakcji kierowców na pojazd wyjeżdżający z prawej strony, realizowane w symulatorze jazdy samochodem. Zeszyty Instytutu Pojazdów Nr 1/(77)/2010, Warszawa 2010, pp.129-140 (in Polish language).
6. Jurecki R. S.: Modelowanie zachowania kierowcy w sytuacjach przedwypadkowych. Rozprawa doktorska. Politechniki Świętokrzyska, Wydział Mechatroniki i Budowy Maszyn, Kielce 2005r. (in Polish language)
7. Jurecki R., Stańczyk T.L.: Driver model for the analysis of pre-accident situations. Vehicle System Dynamics, Vol. 47, Issue 5 May 2009, pp. 589-612.
8. Lozia Z.: Symulatory jazdy samochodem. WKŁ, Warszawa, 2008 (in Polish language).
9. Magister T., Krulec R., Batista M., Bogdanović L.: The driver reaction time measurement experiences. Innovative Automotive Technology - IAT'
05, Bled,21st-22nd April 2005.
10. Stańczyk T. L., Jurecki R.: Czasy reakcji kierowców w stanach zagrożenia wypadkowego. Materiały III Konferencji "Rozwój techniki samochodowej a ubezpieczenia komunikacyjne", Wyd. WSB im. J.Chrapka. Radom, 2006. pp. 321-348 (in Polish language).
11. Stańczyk T. L., Jurecki R.: Fahrereaktionszeiten in Unfallrisikosituationen - neue Fahrbahn- und Fahrsimulatorversuche, Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik 07-08/2008, S. 235 - 246.
12. Stańczyk T., Jurecki R., Pieniążek W., Jaśkiewicz M., Karendał M., Wolak S.: Badania reakcji kierowców na pojazd wyjeżdżający z prawej strony, realizowane na torze samochodowym. Zeszyty Instytutu Pojazdów Nr 1/(77)/2010, Warszawa 2010, pp.307-320 (in Polish language).
13. Stańczyk T., Lozia Z., Pieniążek W., Jurecki R.: Badania reakcji kierowców w symulowanych sytuacjach wypadkowych. Zeszyty Instytutu Pojazdów Nr 1/(77)/2010, Warszawa 2010, pp.27-52 (in Polish language).
14. Törnros J.: Effect of driving speed on reaction time during motorway driving. Accident Analysis and Prevention, Vol. 27, No 4, 1995, pp. 435-442.
15. Wypadki drogowe. Vademecum biegłego sądowego. Praca zbiorowa. Wyd. IES Kraków 2002 (in Polish language).