Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[31674] Artykuł: Research studies on drivers’ reactions in preaccident situations. Test track and driving simulator environmentCzasopismo: Logistyka Zeszyt: 4, Strony: CD-CDISSN: 1231-5478 Opublikowano: 2010 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 6 YADDA/CEON Słowa kluczowe: czas reakcji kierowcy  badania kierowców  symulatory jazdy samochodem  Keywords: driverapos  s reaction time  drivers tests  driving simulators  accident situations  |
W pracy opisano badania dotyczące analizy zachowania kierowców w sytuacji symulowanego zagrożenia wypadkowego. Badania przeprowadzono w dwóch środowiskach: na Torze Samochodowym Kielce oraz w symulatorze jazdy autoPW Politechniki Warszawskiej. W obu środowiskach realizowane były te same 3 (różne) scenariusze sytuacji wypadkowej oraz badana była ta sama grupa 100 kierowców. Każda z badanych osób wykonywała taki sam zestaw testów, losowo uporządkowanych, przeprowadzanych dla różnych wartości czasu TTC (time to collision), otrzymywanych jako kombinacje prędkości pojazdu badawczego i jego odległości od przeszkody. Prędkość jazdy pojazdu zmieniano w zakresie od 36 do 60 km/h, zaś odległość pojazdu od pierwszej przeszkody od 5 do 50 m. W artykule przedstawiono przykładowe wyniki badań.
This paper describes research studies analysing the behaviour of drivers in the simulated accident risk situation. The study was conducted in two environments: on the Kielce Car Test Track and in the driving simulator autoPW of Warsaw University of Technology. The same 3 (different) situational scenarios of accidents were performed in both environments and the same group of 100 drivers was examined. Each of the examined persons performed the same set of tests, randomly ordered, carried out for various values of the time TTC (time to collision), received as combinations of the tested vehicle velocity and its distance from the roadblock. The vehicle speed was changed within the range from 36 up to 60 km/h, and the distance of the vehicle from the first roadblock from 5 up to 50 m. The paper presents exemplary results of the research studies.