Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[31501] Artykuł:

Wiaty przystankowe w transporcie zbiorowym w Polsce – aspekty projektowe i wykonawcze

(Bus shelters in Polish public transport - design and construction issues)
Czasopismo: Transport Miejski i Regionalny   Zeszyt: 12, Strony: 16-21
ISSN:  1732-5153
Opublikowano: 2013
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Paweł Kossakowski orcid logoWBiAKatedra Wytrzymałości Materiałów, Konstrukcji Betonowych i Mostowych *****1004.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

transport miejski  przystanki  wiaty przystankowe 


Keywords:

urban transport  stops  bus shelters 



Streszczenie:

Tematyka artykułu dotyczy wiat przystankowych, będących
integralnym elementem transportu zbiorowego w Polsce. Mając na
uwadze obserwowane uszkodzenia i katastrofy tych obiektów, skupiono
się na aspektach projektowych i wykonawczych związanych z ich realizacją
i funkcjonowaniem w naszym kraju. Przedstawiono podstawowe wymogi
projektowe stawiane wiatom przystankowym w zakresie ich nośności
i bezpieczeństwa użytkowania. Zestawiono i omówiono najistotniejsze
oddziaływania (obciążenia), które należy uwzględniać w trakcie obliczania
i wymiarowania wiat, analizując jednocześnie statykę ich konstrukcji.
Skupiono się na poszczególnych elementach, takich jak fundamenty (posadowienie),
elementy nośne oraz poszycie dachu i ścian, przedstawiając
szczegółowo ich funkcjonowanie oraz wytyczne i zalecenia w zakresie poprawnego
ich projektowania. Szczegółowo omówiono zalecenia dotyczące
projektowania posadowienia wiat, dyskutując zalety poszczególnych
typów i rozwiązań fundamentów. Uwadze poddano również elementy
nośne konstrukcji wiat, ze szczególnym uwzględnieniem elementów wykonanych
z blach cienkich, które są podatne na przeciążenia i łatwo ulegają
uszkodzeniom. Jednocześnie przedstawiono i szczegółowo omówiono
błędy popełniane na etapie projektowania i wykonywania omawianych
elementów oraz przedyskutowano uszkodzenia, na jakie są one narażone
w przypadku nieprzestrzegania wymagań normowych. Zagadnienia te
zobrazowano przypadkami relacjonowanych uszkodzeń i katastrof wiat,
jakie miały miejsce w naszym kraju w ostatnich latach. Omówiono również
błędy popełniane podczas projektowania i montażu poszczególnych
elementów konstrukcyjnych i wykończeniowych oraz aspekty dotyczące
trwałości wiat przystankowych w kontekście stosowanych rozwiązań materiałowych.




Abstract:

Topics of the paper include issues related the bus shelters,
which are an integral part of public transportation in Poland. Due to
their failures and construction disasters, the design and construction
issues related to the construction of such objects in our country are
discussed. The basic design requirements imposed to the bus shelters
in terms of their capacity and safety are presented. The most
significant actions (loads) that should be included in the analysis
and designing of the shelters were collated and discussed, as well as
a static work of the structure. The focus is on the individual components,
such as the foundation, support elements and a roof and walls
covering, giving details of their work as well as guidelines and recommendations
for the proper design. Detail recommendations for
foundation design of bus shelters is given, discussing the advantages
of different options and types of foundations. In this regard, the
supporting structure of the shelters is analyzed and discussed, with
particular emphasis on components made of thin sheet metal that
are susceptible to overloading and are easily damaged. Faults which
are made in the design and implementation of the various elements
of shelters with the possible damage to which they are exposed in
the event of non-compliance of code is presented and discussed in detail. The cases of damages and disaster shelters that took place in
Poland in recent years are also reported. The mistakes made during
installation or due to poor design of individual components and finishes
and problems of durability of shelters were also discussed in
the context of applied material solutions.