Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[3150] Artykuł: Parametry strugi paliwa w silniku FIAT MultiJet 1.3 SDE 90 KM zasilanego ON i B20(Parameters of the fuel spray in FIAT MultiJet 1.3 SDE 90 KM engine fuelled with diesel oil and B20)Czasopismo: Logistyka Zeszyt: 3, Strony: 44-52 ISSN: 1231-5478 Opublikowano: 2014 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 10 ![]() Słowa kluczowe: silnik FIAT MultiJet 1.3  wtrysk paliwa  parametry strugi paliwa  Keywords: engine FIAT MultiJet 1.3  fuel injection  parameters of stream fuel  |
W artykule przedstawiono wyniki badań wizualizacyjnych strug paliwa tworzonych przez wtryskiwacz elektromagnetyczny firmy Bosch, który stosowany jest w silniku FIAT MultiJet 1.3. Badania te przeprowadzono na stole probierczym EPS 815 przy różnych wartościach ciśnienia wtrysku paliwa do komory wizualizacyjnej. W oparciu o wyniki tych badań określono wpływ ciśnienia wtrysku na rzeczywisty początek i koniec wtrysku paliwa do komory spalania. Drugim etapem badań były badania silnika z zainstalowanym w nim badanego wtryskiwacza. Zakres tych badań obejmował: pomiar godzinowego zużycia paliwa, pomiar ciśnienia w cylindrze i przewodzie wtryskowym oraz pomiar natężenia prądu sterującego pracą wtryskiwacza. W oparciu o otrzymane wyniki badań eksperymentalnych dokonano oceny porównawczej wpływu dodatku estrów metylowych kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego, tj. paliwa B20 (80% ON + 20% FAME) i handlowego oleju napędowego na podstawowe parametry strugi rozpylonego paliwa. Do podstawowych parametrów strugi paliwa należą: maksymalny zasięg strugi lmax, kąt rozwarcia stożka strugi Θ i średnia objętościowopowierzchniowa średnica kropli SMD.
The paper presents the results of visualization investigations into the fuel sprays produced by electromagnetic fuel injector (Bosch), which is used in the FIAT MultiJet 1.3 engine. The investigations were conducted on the EPS 815 test bench at different pressure values of fuel injection into the visualisation chamber. On the basis of the test results, the effect of injection pressure on the actual start and end of fuel injection into the combustion chamber was determined. The second stage of investigations involved the tests on the engine with the injector of concern. The scope of the tests included the following measurements: hourly fuel consumption, the cylinder pressure, the injection line pressure, and the current that controls the injector operation. On the basis of the experimental results, a comparative assessment of the impact of the addition of rapeseed oil fatty acid methyl esters, i.e. B20 fuel (80% DO + 20% FAME) and of commercial diesel oil on the basic parameters of the atomized fuel spray was made. The basic parameters of the fuel spray include: the maximum spray tip penetration lmax, the spray cone angle Θ, and Sauter mean diameter (SMD).