Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[3140] Artykuł: Badania silnika AD3.152 UR zasilanego olejem napędowym, FAME i ich mieszaniną(Investigations into AD3.152 UR engine fuelled by diesel oil, FAME and their blends)Czasopismo: Logistyka Zeszyt: 3, Strony: 61-67 ISSN: 1231-5478 Opublikowano: 2014 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 10 ![]() Słowa kluczowe: silnik o zapłonie samoczynnym  parametry pracy silnika  indykowane wskaźniki  Keywords: compression ignition engine  engine performance parameters  indicated parameters  |
W artykule przedstawiono ocenę porównawczą charakterystyk obciążeniowych sporządzonych przy n=1400 obr/min i n=2000obr/min oraz stężeń szkodliwych składników spalin silnika AD3.152UR zasilanego pięcioma paliwami: ON, FAME, B10, B20 i B30. Badania przeprowadzono na hamownianym stanowisku silnikowym wyposażonym w aparaturę kontrolno – pomiarową służącą do: pomiaru operacyjnych parametrów pracy silnika, pomiarów przebiegu zmiany ciśnienia w cylindrze i układzie wtryskowym, wzniosu iglicy wtryskiwacza oraz pomiaru stężeń w spalinach: tlenków azotu NOX, węglowodorów HC, tlenku węgla CO, dwutlenku węgla CO2 i zadymienia spalin D. Pomiar operacyjnych parametrów pracy silnika realizowano z wykorzystaniem hamulca wodnego HS-130. Godzinowe zużycie paliwa mierzono za pomocą dawkomierza paliwa 730 firmy AVL. Eksperymentalnie sporządzone wykresy indykatorowe wykorzystano do wyznaczenia indykowanych wskaźników pracy silnika oraz kąta opóźnienia samozapłonu.
The paper presents comparative assessment of load characteristics taken at n = 1400 rpm and n = 2000 rpm and of the concentrations of harmful components of the exhaust gas from AD3.152UR engine powered by five fuels: diesel oil,, FAME, B10, B20 and B30. The investigations were conducted on the engine test stand equipped with the measurement and control apparatus to measure the engine performance parameters, the pattern of pressure changes in the cylinder and the injection system, injector needle lift, concentrations of nitrogen oxides (NOX), hydrocarbons (HC), carbon monoxide (CO), carbon dioxide (CO2) in the exhaust gas, and the exhaust gas smoke D. The measurements of the parameters of the engine performance were conducted using the HS-130 water brake. Hourly fuel consumption was measured with AVL730 fuel mass flow meter. Experimentally taken indicator diagrams were used to determine the indicators of the engine performance and the ignition delay angle.